spot_img
spot_img
-2.5 C
Vaslui
19-feb.-2025

Limba latinã, eliminatã din liceu. „O barbarie comisã de un grup de persoane neidentificabile”

- Advertisement -

ELIMINATÃ… Vesti importante pentru elevii de liceu: limba latinã ca disciplinã obligatorie a fost scoasã din proiectele de planuri – cadru 2025, lansate în dezbatere de Ministerul Educatiei. Aceasta nu apare cu nicio orã la profilele de Filologie sau Stiinte Sociale, însã, potrivit reprezentantilor Ministerului Educatiei, latina va putea fi plasatã în curriculumul la decizia elevului, adicã va putea fi studiatã ca optional, dacã acesta doreste. La specializãrile de la liceele vocationale si teologice, latina a rãmas sub formã de disciplinã de specialitate sau optionalã.

Societatea de Studii Clasice a reactionat în urma lansãrii în dezbatere a proiectelor de planuri – cadru 2025, atrãgând atentia asupra misiunii fundamentele a statului de a educa cetãtenii asupra patrimoniului national. „Eliminarea limbii latine pentru elevii români este o barbarie comisã de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fãrã niciun fel de orizont cultural si în deplin dispret fatã de cultura nationalã si identitatea noastrã europeanã. Elaborarea acestor planuri-cadru s-a fãcut în mod complet netransparent, fãrã consultarea prealabilã a niciunui specialist recunoscut din mediul academic. Forma prezentatã spre dezbatere publicã trãdeazã interesele unor grupuri de influentã din institutiile decidente si ignorã complet valoarea formativã exceptionalã a unor discipline pentru interesul superior al elevului. scoala trebuie sã rãmânã vehiculul cunoasterii si nu al ignorantei. Lipsa de culturã a celor care au lucrat la aceste planuri-cadru nu poate justifica punerea în dezbatere a unei propuneri care sfideazã bunul simt elementar”, a transmis Societatea de Studii Clasice.

„Cerem Guvernului României sã opreascã acest atentat la siguranta intelectualã si moralã a noilor generatii”

De asemenea, Societatea de Studii Clasice considerã cã, ” la 35 de ani dupã Revolutia din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50, ambalatã acum în „descentralizare curricularã si cresterea flexibilitãtii”. Ministerul Educatiei si Cercetãrii eliminã, de fapt, din scoalã cultura umanistã fondatoare a Europei si condamnã elevii la un proces rapid de destructurare cognitivã si moralã. Propunându-si competente în lipsa cunostintelor, întregul demers genereazã o formã fãrã fond, expresia unei incompetente profunde din partea decidentilor. Într-o tarã în care o bunã parte din politicieni au un nivel de culturã submediocru, reintroducerea limbii latine în scoalã ar fi oferit posibilitatea noilor generatii de a recrea o clasã politicã luminatã si cu adevãrat interesatã de viitor. Considerând cã aceste planuri-cadru sunt expresia doar a unui mic grup de persoane, cerem Guvernului României sã opreascã acest atentat la siguranta intelectualã si moralã a noilor generatii si solicitãm reintroducerea de urgentã a disciplinei limba latinã la profilul umanist în curriculumul de specialitate sub forma a douã ore de limba latinã pentru clasele IX, X, XI, XII si includerea unei ore de limba greacã veche tot pentru profilul umanist în cadrul CDEOs. Plasarea latinei în CDEOS echivaleazã, în situatia României de astãzi, cu absenta ei totalã. Prezenta culturii umaniste în curriculum nu poate fi o optiune a elevului, ci se impune prin asumarea de cãtre statul român a misiunii sale fundamentale de a educa cetãtenii, drept inclus în Constitutia României. Pentru poporul român limba latinã este parte a patrimoniului national”, a transmis Societatea de Studii Clasice.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

10 COMENTARII

  1. Face parte din planul de distrugere a identitatii nationale , ca parte a distrugerii natiei romane , la fel se distrug monumentele romanesti in Transilvania si sunt inlocuite cu statui ale ungurilor si nemtilor … pas cu pas , usor usor , se scoate istoria si originea romanilor si se impune obligatoriu istoria evreilor …

  2. Nu poți vorbi de educație ELIMINÂND studiul originii neamului din care faci parte. Ori limba latină și istoria sunt discipline care trebuie să facă parte din trunchiul comun de studiu al disciplinelor de învățământ.

    Nu poate fi acuzat de neștiință sau prostie cel care a venit cu asemenea năzbâtie, ci de INTERESE!

    Poate vă mai amintiți faptul că în campania electorală trecută Universitatea Babeș Bolyai din Cluj, împreună cu postul DIGI TV, anunțau dezbateri cu TOȚI candidații. Într-o primă fază „toți” însemnând 8 din 14 candidați, apoi, urmare reacției publice a unora dintre candidați (ex. Silviu Predoiu, https://evz.ro/silviu-predoiu-scrisoare-deschisa-catre-rectorul-universitatii-babes-bolyai-si-redactorul-sef-al-postului-digi24.html), aceștia au fost „distribuiți” pe două zile de dezbateri, împărțindu-i astfel în RELEVANȚI și IRELEVANȚI . În final, dezbaterea a fost un REAL FIASCO, întrucât au absentat de la aceasta mulți dintre candidați, considerați „Relevanți” de către UBB și postul Digi Tv. 😉🙃

    Rectorul universității organizatoare de atunci este astăzi Ministrul Educației, Daniel David, doctor în psihologie, unul din cei mai cunoscuți psihologi/psihoterapeuți din spațiul public și profesional românesc și cel mai citat psiholog din România în literatura științifică de specialitate (conform wikipedia)….

    AȘADAR:
    ❓Ce #interese îl fac acum pe Daniel David sa considere că tinerii români trebuie sa studieze OBLIGATORIU doar o anumită istorie, nu o „integralitate” a ei?

    ❓Cum vor înțelege tinerii istoria de atunci (ca să nu o repete) dacă li se vor ascunde motivele care au dus la holocaust?

    ❓De ce se dorește studiul istoriei holocaustului din România, dar nu studiul istoriei perioadei interbelice din România?

    • Care pur si simplu sunt niște denumiri, catalogări, nu trebuie sa înveți latina, idem si cu expresiile medicale sau din sport, limba ca atare nu se folosește

  3. Care e baiul, la ce folosește elevilor latina ? poate prin facultățile de arheologie sa fie utila dar in rest la orice alt profil la absolut nimic nu folosește

    • Toți cei ca tine aduc același argument: „da’ la ce ne trebuie noua latina? oricum e o limba moarta.” Latina nu folosește neapărat în mor DIRECT,dar implica o parte de cultură și de istorie a țării,a originii sale,doar să nu uităm de unde limba franceza,portugheza,italiana,spaniola,inclusiv limba română datează. Limba latina este încă vie prin toate aceste limbi,prin istorie,prin cuvintele pe care le scoatem toți pe gură. Este evident faptul ca 95% dintre elevi nu ar fi interesați sa studieze sau sa traducă frânturi din scrierile lui Caesar,însă „baiul” este că se pierde toată aceasta istorie. Pana la urma,ca s-o spunem drept,de ce au scos latina,dar au adăugat istoria evreilor? Ce sens are sa înveți istoria altui popor dacă nici măcar pe a ta nu o știi? Și ca să mă raportez strict la afirmația ta,limba latina folosește,intr-adevar,la anumite facultăți. Pe lângă denumirile pe care studenții le întâlnesc la drept sau medicina,cei de filologia clasica,limbi straine și litere studiază latina in continuare. Dar da,care e baiul pana la urma,oricum vin generații de elevi din ce în ce mai slab pregătite și mai pasionate de tiktok decât de cunoaștere și educație. Las’ca zice bine dom’ ministru,nu?

  4. În compensație să fie introdus studiul plantelor și al prafurilor.Acestea fac limba vie.Latina o legătură cu trecutul,nu mai este de actualitate astăzi când politicul folosește limba de lemn iar ceilalți limbajul rețelelor sociale.

  5. Profesorii vor reforme dar sa fie numai in avantajul lor! Ore suplimentare cat cuprinde , salarii cat mai mari, dar pt beneficiarul direct, elevul, Dumnezeu cu mila! Pregatiri in privat , pe bani multi si atat! 80% din bugetului educatiei se duce pe salarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.