spot_img
15.5 C
Vaslui
05-oct.-2024
spot_img

„NU SCHIMB SEFUL FISCULUI DE LA VASLUI!”

- Advertisement -

Agentia Nationalã de Administrare Fiscalã, condusã de un vasluian!

ÎNTREBÃRI Interviu în exclusivitate, pentru cititorii Vremea Nouã, cu Gelu Stefan Diaconu, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscalã (ANAF)

Rep: Domnule presedinte, sunteti în plinã reformã fiscalã, care ar urma sã modifice modul de lucru cu contribuabilii, dar si sistemul intern al ANAF, în urmãtorii 4-5 ani. Ne puteti da mai multe detalii despre acest proces de modernizare, de integrare în Uniunea Europeanã a sistemului fiscal din România? Ce noutãti va aduce aceastã reformã?

Gelu Stefan Diaconu: Doresc sã fac o precizare la începutul discutiei noastre: nu am acordat în ultimii multi ani niciun interviu în mass media. Pentru comunicarea în spatiul public folosesc serviciul de specialitate din cadrul ANAF. În opinia mea, seful Fiscului trebuie sã vorbeascã foarte putin, iar pentru el trebuie sã vorbeascã numai faptele. Fac o exceptie cu ziarul dvs, pentru cã ne cunoastem de foarte multi ani si din respect pentru vasluieni. Si sã revin la întrebarea dvs. Ideea lansãrii unui amplu program de reformare a administratiei fiscale din România cu finantare din partea Bãncii Modiale a fost lansatã încã din anul 2008. Acest proiect cu Banca Mondialã, prin care ne-am luat angajamentul, atât noi ca administratie cât si Guvernul României, cã vom spori eforturile de reformare a sistemului fiscal, este un demers foarte ambitios. Ne dorim ca Fiscul si modul în care acesta interactioneazã cu plãtitorii de taxe si impozite sã fie cu totul altul la capãtul celor 5 ani de implementare. ANAF a trecut deja printr-o amplã reformã organizatoricã, reforma ce a transformat si a pregãtit organizatia pentru implementarea noilor procese si a noilor sisteme prevãzute în proiectul cu Banca Mondialã. Pilonii principali ai reformei constau în cresterea conformãrii voluntare si descoperirea precoce a neconformãrii pentru actionarea în sensul lãrgirii bazei de impozitare si luptei împotriva evaziunii fiscale. Astfel, primul palier pe care am actionat si vom actiona în continuare este pe parte administrativã, informatizarea agentiei, care sã conducã la o crestere a gradului de depunere online a declaratiilor fiscale si la o scãdere a contactului direct al personalului institutiei cu contribuabilul. Un alt palier pe care am actionat a fost unificarea structurilor de control creând o singurã structurã de control operativ, Directia generalã antifraudã fiscalã, pentru toate domeniile de activitate ale ANAF. Totodatã, în cadrul Directiei generale antifraudã fiscalã am creat o entitate care acordã suportul profesional pentru instrumentarea cazurilor de infractionalitate economicã si financiarã, degrevând astfel din capacitatea de control a altor organisme ale statului. Totodatã, am diminuat ponderea controalelor în ceea ce priveste rambursãrile de TVA, prin optimizarea procedurilor de control si îmbunãtãtirea cadrului legislativ.

Finantistii vasluieni pãtimesc de pe urma unui vasluian!

Rep: De ce a fost nevoie de regionalizarea Fiscului? De exemplu, judetul Vaslui este acum arondat Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Iasi. Unii angajati din Finante de la Vaslui spun cã au acum de pãtimit chiar de pe urma unui vasluian, pentru cã, asa cum unii cititori ai ziarului nostru stiu, pãrintii dvs. stau în Vaslui, deci sunteti din judetul nostru.

Gelu Stefan Diaconu: Proiectul de modernizare a administratiei fiscale derulat în colaborare cu Banca Mondialã a avut ca bazã de pornire reorganizarea structurilor teritoriale din cadrul ANAF. Astfel, au fost create 8 directii regionale prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale ale finantelor publice judetene din aria de competentã, inclusiv a structurilor subordonate.

Regionalizarea a fost necesarã din perspectiva scãderii numãrului unitãtilor fiscale teritoriale, pe de-o parte, dar si a scãderii numãrului de salariati din functiile suport, din zona resurselor umane, comunicare, juridic, pe de altã parte. Aceste posturi, care au devenit vacante, au fost puse la dispozitia noii structuri pe care am înfiintat-o, Directia generalã antifraudã fiscalã. Întreg procesul de reformã pentru întãrirea structurilor regionale de control, prin încadrarea în acelasi numãr de personal, s-a realizat fãrã a genera costuri suplimentare. Referitor la vasluieni as vrea sã-i asigur pe acestia cã „patimile” lor sunt cel putin egale cu ale celorlalti salariati din cadrul altor structuri. În cadrul reorganizãrii, pentru fiecare post desfiintat am dat posibilitatea ca ocupantul acestuia sã opteze pentru un alt post în cadrul aceleiasi structuri sau la o structurã din altã localitate.

Rep: De ce a fost nevoie de o structurã separatã, Directia Generalã Antifraudã? Care este diferenta, s-ar putea întreba contribuabilii, între Directia Antifraudã si Garda Financiarã, vechea unitate desfiintatã din varã, ai cãrei angajati au trecut la Antifraudã?

Gelu Stefan Diaconu: Cresterea colectãrii precum si cresterea gradului de conformare la declarare si platã nu pot fi realizate decât prin douã metode. Prima ar fi cresterea nivelului taxelor, a sarcinii fiscale, crestere contraproductivã pentru mediul economic si neagreatã de Guvern. A doua metodã ar fi atragerea la buget de sume suplimentare prin combaterea evaziunii fiscale. Plecând de la recunoasterea cã problema evaziunii fiscale a devenit pentru România, si nu numai pentru tara noastrã, o problemã de sigurantã nationalã, prin înfiintarea Directiei generale antifraudã fiscalã s-a dorit întãrirea capacitãtii de combatere a acestui fenomen. Directia generalã antifraudã fiscalã, spre deosebire de Garda Financiarã, se va concentra pe controale tematice în zonele cele mai expuse evaziunii fiscale cu actiuni permanente pânã la limitarea la minimum a prezentei evaziunii fiscale în acea zonã, cum ar fi circulatia produselor accizabile, domeniul tranzactiilor intracomunitare, operatiunile comerciale en-gros s.a. Mai direct spus, Directia generalã antifraudã fiscalã va ataca zonele fraudei fiscale si nu agenti economici izolati, verificati pe baza unor sesizãri punctuale.

„Atitudinea inspectorilor ANAF lasã de dorit în unele situatii”

Rep: Sunt angajati ai Directiei Antifraudã cu sediul regional la Suceava, care se plâng de faptul cã bat drumul pânã la Suceava, de multe ori, dupã care în aceeasi zi sunt trimisi în control tocmai în judetul din care provin, în spetã judetul Vaslui. Ce le spuneti acestor angajati, dar si celorlalti angajati din tarã aflati în situatii similare?

Gelu Stefan Diaconu: Locurile de muncã ale salariatilor Directiei generale antifraudã fiscalã sunt în orasele unde îsi au sediul Directiile regionale ale Directiei antifraudã, iar faptul cã existã si salariati din alte localitãti este strict problema acestora.

Rep: Ce relatie credeti cã existã, la momentul în care vorbim, între Agentia Nationalã de Administrare Fiscalã, cu structurile locale, si contribuabili? Multi contribuabili se plâng de atitudinea unor inspectori ANAF, atunci când vin în control…

Gelu Stefan Diaconu: Atitudinea inspectorilor ANAF lasã de dorit în unele situatii si are, dincolo de cauzele subiective pe care încercãm sã le eliminãm prin intermediul Directiei generale de integritate, si cauze obiective. Printre aceste cauze se numãrã volumul foarte mare de lucru si asumarea rãspunderii atunci când lucrezi cu banul public. Avem într-adevãr si mari probleme în asigurarea logisticii necesare pentru buna desfãsurare a activitãtii, coroborat cu presiunea la care sunt permanent supusi din partea altor autoritãti de control ale statului. Excesul de zel, pe de-o parte si neasumarea deciziilor, pe de altã parte, sunt generate de regulã de teama de a nu gresi.

Rep: Ati fãcut reduceri de personal în structurile ANAF anul acesta? Daca da, am vrea sã stim dacã nu v-ati trezit în fata unui val de reclamatii între diversi angajati, stiut fiind faptul cã reducerile de personal conduc la antipatii personale în institutii. Ce le rezervã viitorul celor care au rãmas în sistem?

Gelu Stefan Diaconu: Nu putem vorbi de un val de reclamatii, sunt doar câteva cazuri izolate generate de unele nedreptãti sau elemente subiective apãrute în procesul de selectare a personalului rãmas, iar în ceea ce priveste antipatiile personale de cele mai multe ori acestea sunt alimentate de ingerintele factorilor politici în administratie.

„Schimbarea mea din functie as percepe-o ca pe un esec profesional”

Rep: Premierul Ponta s-a arãtat îngrijorat de activitatea ANAF, observând cã actiunea de colectare a veniturilor la buget este sub tinta prognozatã la începutul lui 2013 si a solicitat îmbunãtãtirea performantei institutiei, astfel încât pânã la finalul anului sã fie atins nivelul de colectare prevãzut la începutul anului. Este o vinã realã a celor care lucreazã în sistem sau vorbim de o crizã severã, care îsi pune amprenta asupra contribuabililor si implicit a încasãrilor la buget?

Gelu Stefan Diaconu: Activitatea de colectare a veniturilor statului este de departe cea mai importantã responsabilitate a noastrã. Premierul Ponta poate si trebuie oricând sã dispunã mãsuri inclusiv prin schimbarea conducerii ANAF în vederea realizãrii acestei activitãti. În pofida a ceea ce se încearcã sã se acrediteze în spatiul public, si anume ca încasãrile ar fi mai mici fatã de anul precedent, tin sã precizez cã ANAF a reusit încasãri cu 5% mai mari, adicã 1,5 miliarde de euro în plus, în anul 2013 fatã de anul 2012. Stim cã rezervele în colectare pot fi valorificate pe seama îmbunãtãtirii capacitãtii noastre administrative, actiune de duratã, în directã legãtura cu procesul de reformã a Administratiei, si mai putin prin actiuni hei-rup-iste si actiuni mobilizatoare.

Rep: Vã temeti de o eventualã schimbare din functie? Premierul Ponta a fost întrebat dacã analiza de la ANAF ar putea viza si schimbarea presedintelui, însã a evitat un rãspuns clar, spunând doar cã „vom lua mãsuri dacã ANAF nu functioneazã”.

Gelu Stefan Diaconu: Schimbarea mea din functie as percepe-o ca pe un esec profesional si nimic mai mult. Sunt pregãtit pentru asa ceva în fiecare din zilele în care mã aflu la serviciu si recunosc cã este ultimul lucru la care mã gândesc în activitatea mea cotidianã.

Presiuni suplimentare: tot mai multi bani la buget!

Rep: Apropo de schimbãri. La un moment dat, s-a spus cã ar putea fi schimbat seful Administratiei Financiare judetene, dl. Nelu Sava. Aveti în vedere o astfel de mãsurã?

Gelu Stefan Diaconu: Nu am avut în vedere schimbarea sefului Administratiei Judetene a Finantelor Publice Vaslui, am încredere în capacitatea si determinarea profesionalã a domnului Sava si în colectivul pe care îl conduce. De asemenea, mizez si pe experientã profesionalã a domnului Pavãl, adjunctul care rãspunde de partea de colectare. Îi atentionez însã cã realizarea veniturilor programate este principalul criteriu în aprecierea calitãtilor.

Rep: Este adevãrat cã ati avea nu stiu ce legãturã, prin sotia dvs, cu off-shore-uri din Cipru? Aveti bani strânsi în aceastã tarã, în conturi secrete, dupã cum scrie presa centralã?

Gelu Stefan Diaconu: Informatiile vehiculate privind asocierea cu o firmã off-shore a sotiei si tentativa de a induce faptul cã eu sau familia mea am avea vreo legãturã cu conturi secrete sau operatiuni ilegale sunt total false. Precizez încã o datã cã, în afara veniturilor si intereselor public declarate, nu am nimic ascuns. Eu am o multumire personalã din faptul cã sotia mea nu îsi câstigã veniturile pe seama bugetului public, asa cum vedem nenumãrate exemple în spatiul public românesc.

Rep: Dupã cum bine se stie, din demnitatea de presedinte al ANAF vã ocupati si de activitatea din Vãmi. Cum ati receptionat scandalul de la Vama Albita, în urma cãruia 17 vamesi au fost trimisi în judecatã si arestati pentru fapte de coruptie?

Gelu Stefan Diaconu: Orice actiune a organelor de cercetare penalã care are drept scop eliminarea faptelor de coruptie o consider mai mult decât binevenitã. Retinerea si arestarea unui numãr atât de mare de vamesi, care prin anumite fapte sãvârsite ne afecteazã într-o oarecare mãsurã activitatea, este o actiune corectã, necesarã si cu putere de exemplu pentru toti ceilalti angajati.

Rep: Credeti cã valul acesta de arestãri va face din vãmile românesti locuri în care sã domneascã moralitatea si cinstea, si nu coruptia si mita generalizatã?

Gelu Stefan Diaconu: Sunt convins cã astfel de mãsuri vor duce la limitarea pânã la eliminare a faptelor de coruptie.

Vor fi schimbãri la Directia Regionalã Vamalã Iasi

Rep: A fost un scandal urias sãptãmâna trecutã, în Vama Albita, când sute de masini au fost blocate în cea mai mare vamã din estul tãrii, dupã ce s-a pus în aplicare un ordin semnat de dvs. care prevede introducerea în tarã a unor mici cantitãti de alimente, iar surplusul sã fie aruncat sau confiscat. Au fost discutii si cu cele douã pachete de tigãri care urmau sã fie permise la intrarea în tarã, fatã de douã cartuse, ca pânã acum. De ce ati retras ordinul? Sunt sanse sã-l mai puneti în aplicare anul viitor?

Gelu Stefan Diaconu: Ordinul prevede mãsuri speciale la frontierele externe al comunitãtii europene: Serbia, Ucraina, Republica Moldova. Personalul vamal va trebui sã aplice instructiuni speciale pentru câteva categorii de bunuri introduse de cãtre cãlãtori, pe teritoriul României, în bagajele personale, cum ar fi produse din tutun, produse alcoolice, carburant, flori si plante de ornament, ulei de floarea-soarelui, zahãr. Aceste bunuri pot fi introduse în România în anumite limite cantitative si doar o datã la sapte zile de la ultima declarare scrisã. Cantitãtile care depãsesc limitele prevãzute de legislatia în vigoare pentru aceste categorii de bunuri sunt considerate importuri de bunuri cu caracter comercial si pot fi efectuate numai cu respectarea reglementãrilor vamale si fiscale în vigoare. Când am emis acest ordin am avut în vedere faptul cã anumiti cãlãtori introduc în mod frecvent în tarã cantitãti semnificative de produse de genul celor mentionate, pe care le declarã a fi destinate consumului personal si pe care apoi le comercializeazã pe piata neagrã. Acest fapt conduce la evaziune fiscalã si afecteazã productia internã de astfel de mãrfuri. Pentru punerea în aplicare a acestui ordin este necesar sã luãm si alte mãsuri de ordin administrativ si sã îmbunãtãtim logistica. Vã asigur însã cã, la începutul anului viitor, ordinul va fi pus în aplicare.

Rep: Ce se va întâmpla în aceste conditii cu micul trafic de frontierã?

Gelu Stefan Diaconu: Micul trafic de frontierã, realizat în scopuri comerciale, prin care se speculeazã diferentele de pret între tãrile învecinate, va fi limitat drastic, iar persoanele care se ocupã cu asa ceva, inclusiv angajati ai sistemului vamal, care vor încãlca reglementãrile vamale comunitare, se expun unor sanctiuni.

Rep: Aveti în vedere si o analizã a activitãtii conducerii Directiei Regionale Vamale Iasi, cea care coordoneazã activitatea din Albita?

Gelu Stefan Diaconu: Da, analiza este în curs de realizare, si pot sã vã confirm cã vor avea loc si schimbãri din functie la toate nivelurile.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.