MÂNDRIE… Ecaterina Paula Comârlãu, de la Colegiul National „Gheorghe Rosca Codreanu” din Bârlad s-a calificat pe primul loc la Concursul online de Eseuri Istorice, organizat de Muzeul Tãrii de Jos Oradea. La acest concurs international au participat aproape 300 de elevi de gimnaziu si de liceu din 24 de judete (72 de localitãti), dar si elevi din Republica Moldova. La categoria liceu, locul I l-a obtinut bârlãdeanca Ecaterina Paula Comârlãu, care va fi ulterior invitatã la Oradea pentru a intra în posesia premiului.
În perioada 9 – 27 ianuarie a.c., Muzeul Tãrii Crisurilor Oradea – Complexul Muzeal, a organizat, în parteneriat cu Consiliul Judetean Bihor, Primãria Municipiului Oradea si Inspectoratul Scolar Judetean Bihor, o nouã editie a concursului online de eseuri istorice, având tema „24 ianuarie din perspectiva mea istoricã”, care este destinat tinerilor de gimnaziu si liceu. Lucrãrile, de maxim 2 pagini, au trebuit sã înceapã cu aceste cuvinte „De ce ar trebui sã îti multumim tie, Alexandru Ioan Cuza?”. La editia din acest an, la concurs au participat 288 de elevi din ciclul gimnazial si liceal, din 24 de judete (72 de localitãti), din municipiul Bucuresti, precum si din Chisinãu (Republica Moldova), concursul devenind astfel unul international. În urma jurizãrii lucrãrilor, la Categoria liceu, locul I a fost ocupat de Ecaterina Paula Comârlãu, clasa a X-a Filologie, Colegiul National „Gheorghe Rosca Codreanu ˮ, din Bârlad, judetul Vaslui. Eleva din Bârlad a prezentat în concurs Eseul „Privind spre definirea unui neam” care a avut drept motto cuvintele lui Miron Costin „Nasc si la Moldova oameni ˮ.
Eseu de nota 10! Ecaterina s-a mândrit cu originea din Bârlad a domnitorului Cuza!
Prezentarea Ecaterinei a fost fãcutã având ca punct de plecare originile domnitorului Alexandru Ioan Cuza: Bârlad!. Vã prezentãm câteva frânturi din eseul câstigãtor al Ecaterinei din Bârlad:
<<„De ce ar trebui sã îti multumim tie, Alexandru Ioan Cuza?ˮ
Cu sigurantã rãspunsul meu la aceastã întrebare are o mare dozã de subiectivism. Pentru cã Alexandru Ioan Cuza îsi are originile în orasul meu si este normal sã mã simt mândrã si deosebit de onoratã în acelasi timp. Dincolo de aceste rãdãcini, pe care le simt într-un anume mod comune, se deapãnã povestea uluitoare a confluentei OMULUI cu ISTORIA. Îi suntem datori fãrã îndoialã lui Cuza cu multumirile si gratitudinea noastrã pentru întelepciunea si curajul de a vedea perspectiva unei Românii moderne si unite în devenire. (…)
„De ce ar trebui sã îti multumim tie, Alexandru Ioan Cuza?ˮ
La istorie am învãtat despre reformele lui Cuza. Dar oare putem reforma ceva ce nu existã? Pentru cã abia la 1859, societatea româneascã a pornit pe primul ei drum legat de organizarea statului si a institutiilor publice pe principii moderne. Acesta este firul cãlãuzitor pe care l-a urmat domnitorul. Una dintre reformele care a vizat viitorul tinerei tãri abia formate, a fost Reforma învãtãmântului. „Legea instructiunii publiceˮ cum s-a intitulat ea în momentul aparitiei, la 1864, constituie fundamentul pe care s-a clãdit scoala româneascã. Atunci au fost stabilite trei grade ale învãtãmântului: primar, secundar si superior, iar învãtãmântul primar devenea gratuit si obligatoriu (…)
„De ce ar trebui sã îti multumim tie, Alexandru Ioan Cuza?ˮ
Pentru cã în 1860 se înfiinteazã la Iasi prima universitate din tarã, care poartã numele domnitorului. În 1864 se înfiinteazã cea din Bucuresti, dar si Școala Nationalã de Arte Frumoase, o scoalã de medicinã veterinarã, Școala Superioarã de Știinte si Școala Superioarã de Litere.
„De ce ar trebui sã îti multumim tie, Alexandru Ioan Cuza?ˮ
Pentru cã ne-ai oferit posibilitatea unei asemenea redactãri a acestor eseuri, cãci cu ajutorul institutiilor de învãtãmânt mentionate s-a fãcut trecerea de la ortografia chirilicã la cea latinã.
„De ce ar trebui sã îti multumim tie, Alexandru Ioan Cuza?ˮ
Pentru cã mi-ar place sã cred cã povestile ce circulã despre domnitorul care cerceta personal, pe neasteptate si incognito situatia tãrii, a oamenilor si functionarea institutiilor abia create sã nu fie doar legende urbane, dar sã se constituie în modele de urmat – de abnegatie si responsabilitate – pentru conducãtorii contemporani vremelnici. Fãrã îndoialã cã nu am epuizat nici pe departe motivele pentru care îi putem multumi lui Cuza, însã dincolo de cuvinte, dincolo de faptele din cartea de istorie, generatia noastrã îsi poate manifesta multumirea crescând ca o generatie lucidã si ancoratã în realitãtile lumii în care vom trãi, care sã poatã desena directia în care aceasta se îndreaptã. Altfel spus, istoria sã ne dea puterea de a fi viitorul. Un viitor ce stã, acum, ca si atunci, sub semnul contextului international actual>> sunt frânturi din eseul Ecaterinei Comârlãu, care a primit nota 10 si primul loc în concursul international de la Oradea.
Din păcate, așa a fost și cu Vodă-Cuza! Surghiunuit, a trăit în străinătate și a murit la Heidelberg, la doar 53 de ani. Unificatorului Cuza, mistuit de dorul de România, nu i s-a permis revenirea în patrie, de către Carol I. Luați istoria românilor și o să vedeți un șir neîntrerupt de nelegiuiri și trădări: de la Vlad Dracu, Vlad Țepeș, Mihai Viteazu, Constantin Brâncoveanu, Horia, Cloșca și Crișan, la Tudor Vladimirescu ș.a. Dumnezeu să-i ierte și să-i odihnească-n pace pe toți martirii neamului!
putea sa continue cu,,de ce ar trebui sa ne intristam,, ca liberalii te-au tradat in cel mai josnic mod!
Felicitări, Ecaterina Paula pentru frumosul și merituosul premiu obținut! Felicitări, Colegiul Național „Gheorghe Roșca Codreanu”! Felicitări și mulțumiri, Oradea, pentru inițiativa organizării acestui concurs național ! Desigur că Oradea,unul din cele mai frumoase orașe din România–dacă nu, chiar cel mai frumos, o Barcelonă a plaiurilor mioritice–s-a gândit la 24 ianuarie 1859, la Alexandru Ioan Cuza și ceea ce a însemnat acest domnitor pentru nația română și istoria noastră modernă. Oare Bârladul, urbea în care s-a născut domnitorul Cuza, ce a făcut ca să-i cinstească memoria??? De zeci de ani autoritățile locale nu sunt în stare să-i amenajeze casa memorială. Incompetență, lipsă de inters, necunoaștere ș.a. Treziți-vă!!!