spot_imgspot_img
21 C
Vaslui
25-apr.-2024

O inselatorie cu aer conditionat

- Advertisement -

Mijloacele de transport trebuiau sa aiba aer conditionat. Acesta exista, dar numai pentru sofer. Calatorii vor trebui sa se inghesuie in partea din fata a autobuzului pentru a prinde ceva racoare. Comisia de licitatie condusa de directorul Dumitru Tomorug a pus o conditie care aminteste de celebra „afacere MAZ”. S-a cerut ca autobuzele sa aiba „incalzire compartiment pasageri cu aer cald, ventilat, cu minim trei celule (calorifere) de incalzire si instalatie climatizare aer conditionat”. Primaria putea sa-si cumpere singura rable fara aer conditionat la un pret mai bun, direct de pe internet. Cat a fost „adaosul” firmei din Barlad, care are zero angajati si „afaceri” de 800 de lei?

Reprezentantii Primariei au receptionat ieri o parte din autobuzele second-hand abia achizitionate. Chiar daca nu au aer conditionat in vagonul calatorilor, edilii au semnat ieri procesul verbal de receptie pentru zece din cele 20 de mijloace de transport pe care le-au cumparat. Firma barladeana Transaccept a adus saptamana trecuta autobuzele second-hand cu instalatie de aer conditionat doar in cabina soferului, nu si in vagonul pentru pasageri. Caietul de sarcini al achizitiei nu prevede clar ce compartiment trebuie sa racit de o astfel de instalatie. Printre conditiile tehnice obligatorii impuse de municipalitate se numara „incalzire compartiment pasageri cu aer cald, ventilat, cu minim trei celule (calorifere) de incalzire si instalatie climatizare aer conditionat”, fara a fi specificat unde trebuie sa fie montata aceasta instalatie. De altfel, societatea din Barlad a fost declarata castigatoare de Primarie tocmai deoarece intrunea conditiile ca autobuzele sa fie dotate cu aer conditionat. Celalalt ofertant la licitatie, firma Fila Company, a fost descalificata deoarece nu intrunea aceste conditii si deoarece nu avea cifra de afaceri solicitata in fisa de achizitii.

Reprezentantii Primariei sustin insa ca mijloacele de transport in comun de 1,59 milioane de lei, fara TVA, sunt conforme cu documentatia de atribuire a licitatiei, functioneaza si arata bine. Edilii mai spun ca soferul are o cabina deschisa, ceea ce permite ca aerul conditionat sa circule in tot vagonul. „Saptamana trecuta am facut probele la cele zece autobuze care au ajuns. Procesul verbal de receptie l-am semnat luni dimineata”, a declarat Dumitru Tomorug, directorul tehnic al Primariei si presedintele comisiei care a organizat licitatia de achizitie. Oficialii din Primarie mai spun ca autobuzele, cu ani de fabricatie 1998, 1999 si 2000, nu puteau fi dotate cu instalatii de aer conditionat, in conditiile in care pretul de achizitie este mic comparativ cu dotarile. „A venit primul lot de autobuze. Au fost verificate, receptionate, urmeaza inmatricularea lor. Pana in 2002, autobuzele erau fabricate fara aer conditionat. Bordul este prevazut cu noua fante speciale prin care circula aerul conditionat. Ne-am incadrat in bugetul pe care l-am avut la dispozitie”, a declarat Sebastian Buraga, purtatorul de cuvant al Primariei.

Contractul de achizitie a celor 20 de autobuze second-hand ridica mari semne de intrebare. Societatea Transaccept din Barlad care a castigat licitatia este o firma care nu are angajati, are cifra de afaceri de 800 de lei pe 2011 si inregistreaza pierderi. In spatele firmei barladene este societatea Unistil SA, detinuta de omul de afaceri Vasile Puscasu, care are mai multe trasee de transport public in municipiu. Unistil a devenit sustinatorul din punct de vedere economic si financiar al societatii castigatoare. In aceasta calitate, firma lui Puscasu a depus la Primarie dovada cifrei de afaceri globale, Transaccept intrunind astfel conditiile impuse de municipalitate. Desi beneficiarul direct al achizitiei este RATP, din comisia de licitatie au facut parte exclusiv reprezentanti ai municipalitatii. Cele zece autobuze care au ajuns la Iasi in cursul saptamanii trecute se afla in garajele Unistil din Tudor Vladimirescu. Urmatoarele zece mijloace de transport in comun vor fi aduse pana la sfarsitul lunii august, iar pana pe 15 septembrie vor fi puse in circulatie.

Am gasit autobuze mai ieftine decat Transaccept

Firma Transaccept a adus autobuzele DAF la un pret de 18.000 de euro, fara TVA, mult mai scumpe decat masinile expuse vanzarii pe site-urile de specialitate. Un autobuz urban de marca DAF, second-hand, este vandut pe aceste site-uri la preturi cuprinse intre 13.000 de euro si 18.000 de euro. Mai mult, un autobuz DAF cu aceleasi conditii tehnice ca in caietul de sarcini al Primariei, adica motor turbo diesel, an de fabricatie dupa 1997, motor de minim 217 CP si cu instalatie de aer conditionat are un pret de 15.000 de euro, nu 22.300 de euro, pretul firmei Transaccept care include si TVA. Daca numarul de kilometri de la bord depaseste un milion, pretul unui autobuz DAF poate scadea pana la 13.900 de euro. In conditiile in care s-ar fi cumparat 20 de bucati, pretul ar mai fi coborat. Rablele aduse la Iasi de firma vasluiana sunt tinute insa sub cheie in depoul din Tudor Vladimirescu. Autobuzele nu au putut fi vazute pe motiv ca nimeni din conducerea Regiei Autonome de Transport Public. „Domnul Gherca (n.r. – Maricel Gherca, directorul RATP) este in concediu, iar domnul Stoica (n.r. – Cristi Stoica, directorul tehnic) se intoarce maine si puteti vorbi cu el”, ne-a transmis Adrian Mihai, purtatorul de cuvant al RATP. Si administratorul firmei barladene a fost foarte secretos. „Eu am un contract si nu pot sa va dau nicio informatie. Intrebati la Primarie. Nu pot sa va spun mai multe. Am adus autobuzele saptamana trecuta la Iasi”, a spus Constantin Iacob, reprezentantul societatii Transaccept.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.