spot_imgspot_img
17.4 C
Vaslui
28-mart.-2024

Patronii de restaurante, obligați să ofere un meniu cu informații complete, reacționează: “Dacă Guvernul spune să purtăm fes vara, ne conformăm!”

- Advertisement -
STABILITATE… Deși modificarea meniurilor implică o cheltuială deloc mică, patronii restaurantelor din Vaslui dau asigurări că produsele nu se vor scumpi.

CONFORMARE… Restaurantele au obligația ca începând de miercuri, 15 martie, să treacă în meniu ingredientele fiecărui preparat, cantitatea acestora, dar și valorile nutriționale. Aceste noi reglementări sunt valabile pentru restaurante, fast-food-uri, cantine și inclusiv pentru cei care furnizează preparate în regim online. Deși Ordinului 201/2022 al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a intrat în vigoare începând de ieri, patronii restaurantelor din municipiul Vaslui spun că încă nu au modificat meniurile, dar o vor face zilele următoare, deoarece nu au încotro. Pentru a se conforma, unii și-au achiziționat programe în care introduc ingredientele, cantitatea lor, iar aplicația le calculează valoarea nutrițională a fiecărui produs, alții au apelat la ajutorul unor firme specializate în astfel de activități. Deși modificarea meniurilor implică o cheltuială deloc mică, patronii restaurantelor din Vaslui dau asigurări că produsele nu se vor scumpi.

Începând de miercuri, 15 martie, toate restaurantele și unitățile de alimentație publică au obligația de a afișa în meniuri ingredientele, rețetele, precum și valoarea nutrițională a produselor și preparatelor pe care le servesc consumatorilor. Inițial, Ordinul trebuia să intre în vigoare pe 20 decembrie 2022, dar s-a hotărât amânarea până la data de 15 martie 2023 în urma consultărilor cu structurile asociative și patronatele din HoReCa, pentru a da timpul necesar operatorilor economici să se pregătească cu toate informațiile pe care aceștia trebuie să le afișeze în meniuri. În noile meniuri, pe lângă prețuri, în dreptul fiecărui produs trebuie trecută cantitatea, valoarea nutritivă, aditivii și alergenii. Practic, toate meniurile trebuie retipărite, pentru a corespunde regulamentului. Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și cel care a avut această inițiativă, a făcut o serie de precizări cu privire la Ordinul pe care l-a emis: “Vreau să fac o paranteză legat de ordinul ce stabilește ce informații trebuie să ne pună la dispoziție operatorul economic din alimentație publică, fie că vorbim despre cantină, fie că vorbim despre restaurante sau unități de alimentație de tip fast-food. Am emis un Ordin în urma discuțiilor cu asociațiile de protejare a intereselor consumatorilor și după ce am stabilit abordarea la nivel european, în sensul în care consider și acum necesar ca pentru ciorba de perișoare să ne fie comunicate toate informațiile de care cu siguranță avem nevoie, cum ar fi din ce carne sunt făcute perișoarele, existând variante din ce în ce mai multe. În curând pot să fie făcute și din greieri, dar măcar să știm acest lucru”, a spus Horia Constantinescu, președintele ANPC. Acesta a precizat că mulți operatori economici servesc produse similare ca aspect și ca gust produselor cu care suntem familiarizați, în sensul utilizării cremelor vegetale pe bază de ulei de palmier în locul smântânii sau a unor produse similare cu brânza feta, ca aspect și ca textură, în condițiile în care și acestea sunt făcute cu puțin zer și foarte multă grăsime de palmier. De partea cealaltă, reprezentanții Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii, susțin că asemenea măsuri nu există în Comunitatea Europeană, nici măcar în restaurantele cu stele Michelin, iar această nouă obligație va însemna o creștere a prețurilor.

Iulian Cazcu, patron Casa Di Maria: “O informare electronică era mai potrivită”

Am contactat mai mulți patroni de restaurante din Vaslui, pentru a afla cum văd ei măsura impusă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. Iulian Cazacu, patronul restaurantului Casa Di Maria, a declarat că o informare electronică, pe baza unui cod Qr, era mai potrivită. “Noi deja am contactat o firmă pentru a obține acea aplicație cu care să ne calculăm valoarea nutrițională a fiecărui produs. Din punctul meu de vedere, era mai potrivit ca aceste informații să poată fi obținute electronic, pe baza unui cod QR, nu prin a ne obliga pe noi să modificăm toate meniurile. Măsura este una bună pentru că în ziua de azi foarte mulți bucătari folosesc tot felul de ingrediente de proastă calitate, iar clientul trebuie informat corect asupra produselor pe care le consumă. Eu nu am o problemă cu Ordinul emis de ANPC, ci cu faptul că trebuie să modificăm toate meniurile fizice. Cheltuiala va fi suportată de noi, pentru că nu vorbim de o sumă foarte mare. Nu pot să scumpesc produsele cu un leu, să-mi amortizez cheltuiala într-o lună, apoi să readuc produsele la prețul inițial”, a declarat Iulian Cazacu, patronul restaurantului Casa Di Maria.

Florin Ciucă, patron restaurant Vecchia Roma: “O măsură bine-venită”

Florin Ciucă, de la Vecchia Roma, spune că patronii restaurantelor nu au încotro decât să se conformeze Ordinului emis de ANPC. “Noi nu putem comenta această măsură, nu avem altă soluție decât să ne conformăm. E adevărat că unii patroni de restaurante poate că sunt nemulțumiți de faptul că trebuie să-și modifice meniurile, că trebuie să-și calculeze valoarea nutrițională a fiecărui produs, însă trebuie să se pună și în locul clientului, care ar vrea să știe ce mănâncă, ce ingrediente au fost folosite, cât poate să consume fără a se îngrășa. E dreptul clientului să fie informat, de aceea, din punctul meu de vedere, măsura e bine-venită”, a declarat patronul Vecchia Roma.

Vasile Pârcălabu, patron restaurant Aroma: “Nu știu cine se va folosi de această muncă titanică”

La restaurantul Aroma din Copou, administratorii localului au achiziționat un program care, în funcție de ingredient și gramaj, calculează valoarea nutrițională a fiecărui produs. Calculul se face cu viteza melcului, pentru fiecare produs fiind nevoie de aproape 20 de minute. Cum restaurantul trebuie să introducă în program aproximativ 300 de produse, munca este una titanică. “Ne supunem, că nu avem altă soluție, cu toate că e foarte-foarte mult de muncă. Noi am achiziționat un program de nutriție de la o firmă din București. Ni s-a transmis că acest program e floare la ureche, că noi nu trebuie decât să introducem fiecare ingredient cu gramajul lui, iar programul ne dă, în mai puțin de trei minute, valoarea nutrițională. Vreau să vă spun că pentru fiecare produs așteptăm în jur de 20 de minute, iar noi avem în jur de 300 de produse pe care trebuie să le introducem în acest program. În decursul timpului am primit foarte multe provocări și am fost nevoiți să le facem față, numai că, din punctul meu de vedere, această măsură e nejustificată pentru că nu știu cine se va folosi cu adevărat de această muncă. Noi am găsit o formulă pe care au adoptat-o și lanțurile mari de restaurante din România, în sensul că nu va trebui să modificăm meniul, însă programul respectiv va genera un cod QR, care după ce va fi scanat, va afișa toate acele informații privind meniul. Noi, dacă am tipări un meniu fizic pentru cele aproape 300 de produse, ar însemna undeva la 97 de pagini. Vom tipări unul-două meniuri de genul acesta pentru cei care nu au aplicația mobilă și vor să știe valoarea nutrițională a produselor comandate, dar nu vom putea tipări 50 de meniuri, fiecare la aproape 100 de pagini, pentru că ar fi o cheltuială foarte mare. Indiferent de soluția finală pe care o vom găsi, noi nu vom mări prețul produselor. Aceste modificări privesc doar munca noastră, a administratorilor, astfel încât să ne conformăm solicitărilor venite din partea Guvernului”, a declarat Vasile Pârcălabu, patronul restaurantului Aroma.

Activitatea firmelor care se ocupă cu calcularea noilor meniuri, blocată din cauza solicitărilor

Dacă patronul restaurantului Aroma a ales să-și achiziționeze programul care calculează valoarea nutrițională a produsului, patronul restaurantului Crama Domnească a apelat la serviciile unei firme specializate, a cărei activități însă este blocată în această perioadă, din cauza numeroaselor solicitări. “Noi încă nu am făcut aceste modificări în meniu, suntem în plin proces. În acest sens, am contactat o firmă de la București, căreia îi plătim 8 lei de produs, pentru a calcula valoarea nutrițională. În această perioadă sunt foarte aglomerați, însă sperăm că până săptămâna viitoare ne vom pune la punct cu noile meniuri. E de muncă, e o nouă cheltuială, însă nu avem încotro. Trebuie să ne supunem noilor reglemetări” a afirmat Ionel Robac, patronul restaurantului Crama Domnească. Ordinul președintelui ANPC conține elemente esențiale pentru sănătatea consumatorilor, ținând cont că, în conformitate cu Regulamentul UE nr. 1169/2011, există obligativitatea prezentării tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare și valorile lor nutriționale.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

4 COMENTARII

  1. Foame mare cred ca e la buget, o sa le fie mult mai ușor acum de dat amenzi si luat spagă
    Are 9 calorii si nu 10 , 14g si nu 15, amenda sau decartează la băiatul :))))
    Sunt si in alte tari asemenea masuri dar sunt pur informative

  2. Hopa henț cu mâna, da pana acum când făceau lovele cu moșmande nu se plângeau, acum se plâng, nu cumva vor sa ii ajute statul și pe ei sa le dea subvenții și beneficii din bugetul statului?!? Patronii evazionisti se plâng ca nu găsesc forță de muncă și ca statul nu ii ajută dar ei fac averi colosale .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.