18.2 C
Vaslui
18-sept.-2021

Patru cãrți pentru patru sãptãmâni de vacanțã: recomandare de lecturã pentru copii și adolescenți

SUGESTII DE LECTURÃ…Vacanta de primãvarã, prelungitã acum la patru sãptãmâni, în loc de douã, cum era initial, este o ocazie numai bunã pentru lecturã. Dupã perioada scolii online, în care copiii si-au atintit în ecran ochii 6-7 ore pe zi, cititul poate sã-i relaxeze si sã-i ajute sã se odihneascã. Mai jos veti putea gãsi câte 4 sugestii de lecturã pentru diferite grupe de vârstã, în general lecturi usoare, usor de urmãrit. Propunerile de lecturã sunt structurate pe trei categorii, mai exact una pentru copiii din clasele 0-IV, una pentru copiii de gimnaziu si una pentru liceeni.

Deoarece vacanta micã de primãvarã s-a transformat într-una mare, iar vremea de afarã, precum si pandemia nu oferã copiilor prea multe variante de a-si petrece timpul, vom propune o scurtã listã de lecturã pentru elevii care se plictisesc si vor sã ia o pauzã de la tehnologie.

Pentru ciclul primar

Pentru cei mici propunem lecturi distractive, de aventurã, care sã le mentinã atentia cât mai mult timp si sã-i convingã sã afle mai multe despre personaje. Povestile palpitante vor stârni curiozitatea copiilor, ducându-i în lumi de basm, lãrgindu-le orizontul cunoasterii. Pentru un plus de distractie, la finalul lecturii îi puteti ajuta sã dea curs liber imaginatiei, adresându-le întrebãri precum ce ar fi schimbat ei la aceste cãrti si ce ar fi fãcut în locul personajelor.

Fram, ursul polar„, de Cezar Petrescu – De când cãrticica a apãrut în România, de prin anii 1930, Fram e arhicunoscut: este un urs polar îndrãgit, dar tinut captiv pentru spectacolele de la circ. Oare va ajunge cumva înapoi, acasã, pe gheatã?

Cartea cu Apolodor„, de Gellu Naum – Cântã la cor, e strãlucitor si atrãgãtor. Sãrmanul Apolodor are o singurã dorintã, împinsã de un dor imens: sã fie acasã, la familia lui, în regiunea Labrador. Pânã acolo, strãbate Alaska si aflã cã, de fapt, nu în Labrador sunt cei dragi lui, ci altundeva. Asa ajunge în Africa, în desert, în Mozambic, în India.

Bãiatul din cutia de biscuiti„, de HeatherDyer – Trei veri se joacã cu o cutie de trucuri magice gãsitã în pod. Atunci când unul dintre ei se micsoreazã si ajunge pe fundul unei cutii de biscuiti, nimic nu mai este ceea ce pare.

Povestea unui omulet din clasa a IV-a„, de Judy Blume – Peter Warren are nouã ani si e în clasa a patra. Asa se introduce el mereu. Locuieste într-un apartament, în New York, cu pãrintii si Fudge, fratele cel mic. Si, chiar dacã are camera lui proprie, tot se simte sufocat de Fudge care pare sã îl încurce încontinuu.

Pentru elevii de gimnaziu

Pentru elevii de gimnaziu, recomandãm cãrti care sã le stimuleze dezvoltarea socialã si emotionalã, cu personaje apropiate de vârsta lor, cu care sã empatizeze. Pline de mister si de neprevãzut, precum si de lectii de viatã valoroase, lecturile dezvoltã capacitatea copiilor de a întelege diverse concepte si îi ajutã sã asimileze noi informatii.

Cititorul din pesterã”, de RuiZink – Personajul principal e la vârsta la care ar trebui sã se preocupe de intrarea în lumea cãrtilor. Numai cã preferã televizorul. Într-o fugã (el fiind hot), ajunge pe o insulã pustie dupã ce naufragiazã. Nu are nimic de fãcut altceva decât sã citeascã, sã afle lucruri si oameni, sã respire valori din cãrti – totul pentru cã pesteraân care se aflã ascunde un monstru necunoscut lui: un cititor de carte. Urmeazã provocãri si discutii deosebite.

TheodoraTenpenny si tabloul pierdut„, de Laura M. Fitzgerald – S-a remarcat cã ar fi un fel de „Cod al lui da Vinci pentru copii”. Si este. În aceastã carte se împletesc misterul, prietenia, muzeele, familia, motivul bunicului si motivul operei de artã. Theodora rezolvã un mister, iar lectura e lejerã.

Cum am supravietuit clasei a VIII-a”, de Robert Ersten (coordonator Ioana Nicolaie) – o colectie de impresii si de trãiri. Dora, Clara, Raul, Filip si Luca, elevi în clasa a VIII-a întemeiazã o „societate” de salvare a lumii: Reparabile Tempus. Tot în acest an reapare în scoalã si profesoara de germanã Vlãsceanu care îngreuneazã viata scolii. Goana echipei dupã aflarea de rãspunsuri se dovedeste a fi o fugã dupã rãspunsuri interioare.

Viata lui Pi„, de Yann Martel – Pi Patel e un copil din India îndrãgostit deopotrivã de spiritualitate si de animale. Atunci când tatãl sãu hotãrãste ca familia sã plece în Canada, adolescentul nu prea îsi dã seama prin ce are sã treacã. Barca naufragiazã la un moment dat, iar supravietuitorii sunt putini: o zebrã, o hienã, un tigru, un urangutan, niste gândaci. Îl va ajuta pasiunea pentru religie si înãltare sã înteleagã ce i se întâmplã?

Pentru liceeni

Pentru a-si dezvolta simtul dreptãtii, ambitia si pentru a cunoaste importanta adevãrului, propunem o listã de cãrti care nu trebuie ratate de un adolescent. Acestea ajutã la cresterea interesului pentru cunoasterea realitãtii, la cultivarea sentimentelor, convingerilor si comportamentelor morale, dar si la formularea unor puncte de vedere independente, unice si coerente.

„Arta rãzboilului”, de Sun Tzu – este o culegere micã de învãtãturi transmise de generalul chinez Sun Tzu, rãmas în istoria poporului chinez ca fiind unul dintre cei mai mari lideri militari ai tuturor timpurilor. Arta rãzboiului este o carte de dezvoltare personalã, plinã de lectii de viatã valoroase, precum „începe doar bãtãlii pe care stii cã le poti cîstiga” sau „luptele se cîstigã cu forta mintii, nu cu forta armelor”. Aceastã carte este una energizantã, care motiveazã oamenii sã-si atingã scopurile. Este o carte care poate schimba perspectiva.

Scurtã istorie ilustratã a românilor„, de Ioan-Aurel Pop – Ai sansa sã îti pui la punct istoria nationalã. Într-o manierã argumentatã si povestitã, cartea e o incursiune în timpurile poporului nostru, pornind de la timpuriu si cãtre actual: în secole, subcapitole. Ilustratiile sunt mai mult decât punctuale.

1984„, de George Orwell- Roman definitoriu al secolului XX, este o poveste vesnic actualã si contemporanã. O carte pe care ar trebui sã o citeascã toatã lumea, pentru a întelege mai bine cum o societate poate fi tinutã sub control prin intermediul manipulãrii. Remarcabil este faptul cã, desi scrisã acum aproape 70 de ani, cartea rãmâne foarte actualã.

Împãratul mustelor„, de William Golding – Ce se întâmplã într-o lume în care copiii trãiesc fãrã reguli, fãrã griji si fãrã teama pedepselor? Un grup de copii naufragiazã pe o insulã si nimeni nu stie cã ei sunt acolo. Astfel, îsi creeazã o lume a lor, în care trebuie sã se gospodãreascã singuri. Pare o adevãratã utopie. Dar ce se întâmplã când copiii dau de gustul puterii si al cruzimii? Ce se întâmplã când joaca se transformã în vânãtoare? Ce se întâmplã când liderul ales de comun acord nu mai este ascultat? Ce se întâmplã când un grup se rãzvrãteste? Si ce se întâmplã cu cei care nu sunt de partea majoritãtii? Ce se întâmplã când teama e mai puternicã decât ratiunea? Povestea si morala te pun cu adevãrat pe gânduri.

Bonus, lecturã de pandemie

Ciuma„, de Albert Camus- prozatorul francez prezintã modul în care un grup de oameni reactioneazã la un pericol mortal, în cazul de fatã „pesta”. Dupã câteva luni de la începutul acesteia, oamenii încep sã constientizeze cã boala nu are de gând sã disparã prea curând, astfel, apar schimbãri pe toate planurile în comunitate. Izolarea începe sã-si spunã cuvântul, iar moartea devine omniprezentã. Dacã la început oamenii au dorinta de a lupta contra bolii, ajung sã o accepte, sã se lase cuprinsi de ea.

Ultimele Știri
- Advertisement -spot_img
Ultimele Știri
- Advertisement -spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here