PS IGNATIE: „Înainte luam o carte în mânã si stãteam câteva ceasuri cu ea, acum gândim «whatsappeste». “

ÎNCEPUTUL POSTULUI…Preasfintitul Pãrinte Episcop Ignatie a oficiat, la Catedrala Episcopalã din Husi, Vecernia iertãrii, o slujbã specificã intrãrii în perioada Postului Mare. PS Ignatie a îndemnat enoriasii si la un post … mediatic! „La postul trupului si al sufletului se adaugã si un altfel de post, despre care se vorbeste foarte putin: postul mediatic. Sã ne înfrânãm de la folosirea mediilor digitale. Postul de la mediile digitale ne va ajuta sã ne dãm seama cât de dependenti suntem, cât de «drogati» suntem folosind tehnologia.”, a spus Înaltul Prelat al Husilor. La finalul slujbei a fost cântat Canonul Învierii, pentru a se merge „cu Învierea înspre Înviere”.

Din soborul slujitorilor au fãcut parte si pãrintele consilier eparhial Vladimir Beregoi si pãrintele secretar eparhial Sofian Gaman. În cuvântul adresat celor prezenti, Preasfintia Sa a explicat de ce slujba de searã din aceastã duminicã poartã denumirea specificã de «a iertãrii»: „Vecernia din Duminica premergãtoare Sfântului si Marelui Post poartã denumirea de «Vecernia iertãrii». Din punct de vedere liturgic, rânduiala acesteia este cea specificã perioadei în care noi deja am intrat. Specificitatea acestei slujbe de searã constã în faptul cã, dupã sãvârsirea Vecerniei, are loc, conform traditiei mostenite, îmbrãtisarea si iertarea pe care suntem datori sã ni le dãruim unii altora. Ofrandele noastre, atât cea sufleteascã – prin rugãciune, prin participarea la slujbele Bisericii, prin lecturã mai intensã a Sfintei Scripturi, prin postire de gândurile cele rele, cât si cea trupeascã -prin nevointa trupului, prin metanii, prin postul alimentar, nu pot fi primite dacã nu ne dãruim iertare unii altora.” a arãtat Ierarhul Husilor, care a mai afirmat cã iertarea pe care o oferim trebuie sã fie gratuitã, asemeni dragostei pe care o împãrtãsesc doi oameni:

„Rostim cu totii, în fiecare zi, cel putin o datã, cererea din Tatãl nostru: «si ne iartã nouã gresalele noastre, precum si noi iertãm gresitilor nostri». Îi cerem lui Dumnezeu sã ne ierte în aceeasi manierã în care noi îi iertãm pe semenii nostri. Nu reiese cã este o conditie ca noi sã îi iertãm pe semenii nostri, ca si Dumnezeu sã ne ierte. Reiese, cu foarte multã strãvezime, cã noi cerem sã fim iertati precum noi dãruim iertarea celor din jur.

Din nefericire, noi nu putem sã iertãm – cum spune Sfântul Maxim Mãrturisitorul – fãrã patimã. Nu reusim sã iertãm fãrã niciun fel de rãutate în suflet, fãrã niciun fel de repros la adresa celui care vine sã ne cearã iertarea. A dãrui iertare celor din jur presupune sã nu avem niciun motiv de a o face. Noi nu iertãm «pentru cã…». La fel de nepotrivit este sã spunem cã noi iubim «pentru cã…». Dragostea este un dar, îl dãruim celor din jur, nu este conditionatã de nimic.

PS Ignatie: „Sã ne propunem ca mãcar în prima sãptãmânã a Postului Mare sã nu folosim deloc mediile digitale”

Pãrintele Episcop Ignatie a insistat asupra postului mediatic, o formã de înfrânare pe care o putem exersa în aceastã perioadã, esentialã pentru schimbarea propriei vieti: „La postul trupului si al sufletului se adaugã si un altfel de post, despre care se vorbeste foarte putin: postul mediatic. Sã ne înfrânãm de la folosirea mediilor digitale. Postul, în trãirea ortodoxã, nu înseamnã numai renuntare. Aceasta este o privire unilateralã. Putem sã renuntãm câteva zile la un lucru de care suntem foarte atasati sau fatã de care ne-am creat o dependentã si avem o pozitionare pãtimasã. Rostul postului nu este în mod exclusiv renuntarea, ci schimbarea unor deprinderi care ne transformã în sclavi. Postul de la mediile digitale ne va ajuta sã ne dãm seama cât de dependenti suntem, cât de «drogati» suntem folosind tehnologia. Tehnologia este o binecuvântare, însã conteazã foarte mult cum o folosim. Sã ne propunem ca mãcar în prima sãptãmânã a Postului Mare sã nu folosim deloc mediile digitale, sã închidem retelele de socializare, sã le blocãm si sã folosim pentru comunicare doar telefonul. Asa vom descoperi intensitatea cu care suntem atasati de acestea”.

„Sã luãm aminte la cele trei feluri de post: postul sufletului (de pãcate, de gânduri murdare, de vicii), postul trupului (cel alimentar) si postul mediatic

Ierarhul Husilor si-a argumentat îndemnul spre postul mediatic aducând în discutie dependenta ce o dezvoltãm fatã de telefon si alte gadget-uri: „Telefoanele sunt ca o extensie a sinelui nostru, si, asemeni lui Narcis, noi ne vedem chipul nostru în tehnologie. Cãutãm ceva, în functie de ceea ce ne intereseazã si se creeazã o dependentã. De pildã, suntem mari consumatori de stiri –  si aceasta este partea cea mai putin toxicã – sau suntem oameni care dezvoltãm o obsesie fatã de propria noastrã persoanã, si dãm drumul «cu nemiluita» la fotografii pe retelele de socializare, cãutând sã ne proiectãm o imagine cât mai perfectã. Sau se poate crea o altã dependentã – cu adevãrat toxicã – si, din pãcate, intens folositã, pornografia. Tehnologia devine o extensie a sinelui nostru. Ne regãsim în ceea ce cãutãm si devenim oameni întepeniti. Tehnologia ne modificã gândirea. Dacã, de pildã, înainte luam o carte în mânã si stãteam câteva ceasuri cu ea, acum gândim «whatsappeste». Nu ne mai putem concentra si ne lãsãm absorbiti de ceea ce facem. Conditia ca Domnul sã primeascã nevointa noastrã este sã ne iertãm unii pe altii. Sã luãm aminte la cele trei feluri de post: postul sufletului (de pãcate, de gânduri murdare, de vicii), postul trupului (cel alimentar) si postul mediatic”, a încheiat „crestineste” PS Ignatie, sfatul sãu de a se abtine cel ce posteste de la a folosi retelele digitale mãcar în prima si ultima sãptãmânã din Postul mare.




6 COMENTARII

  1. Mai bagati pe gat popilor niste vin curat, din podgoria Episcopiei. Da niste tuiculita nu le mai dati, pentru dezinfectia pidosnicelor orificii.. Vorba aia, nu-i pacat ce intra, e pacat daca iese ceva, mai ales daca anunge in presa…

    • Nu exista nicio cota. Doar mintea dumitale este afectata si nu are capacitatea de a intelege ceea ce citeste. Deci nu le baga nimeni nimic pe gatul popilor. Sunt liberi sa ia vin fiecare cat doreste. Eu asa am inteles din acea adresa.

    • Atunci se gândește FeseBuciește, mai cu seamă când se folosesc de post ca un argument pentru a pune pumnul în gură altora care comentează. Se vede că-i deranjează libertatea de gândire și exprimare.

LĂSAȚI UN MESAJ