spot_imgspot_img
13.3 C
Vaslui
26-apr.-2024

Nereguli mari in judetul Vaslui

- Advertisement -

RAPORT EXPLOZIV: CURTEA DE CONTURI CONTRATACÃ!

NEREGULI… Un raport al Curtii de Conturi pentru anul 2010 indicã faptul cã, din cele 40 de entitãti verificate în judetul Vaslui, la mai bine de jumãtate s-au constatat abateri. În fiecare caz, este vorba de nereguli care contribuie la neîncasarea sumelor datorate bugetului de stat sau favorizeazã evaziunea fiscalã. Cele mai grave probleme sunt la Directia Generalã de Finante Publice, unde nu s-au aplicat sechestre la timp, pe conturile datornicilor, fapt pentru care au dispãrut din conturi peste 5,5 milioane de euro, bani care ar fi trebuit sã ajungã în bugetul de stat.

La Directia de Finante a judetului, controlorii financiari au constatat cã “dupã expirarea termenului de 15 zile de la data comunicãrii somatiei, chiar dacã contribuabilul nu a achitat creantele fiscale mentionate în titlul executoriu, nu s-a trecut la aplicarea celorlalte mãsuri de executare silitã (blocarea conturilor bancare, executarea veniturilor datorate de terti, instituirea de sechestre asupra bunurilor mobile si imobile)”. Valoarea abaterilor, numai în acest caz, depãseste suma de 23 milioane lei, adicã peste 5,5 milioane euro. Totodatã, sistemul de control managerial de la Directia de Finante “n-a fost conceput, organizat, implementat si nu functioneazã”, lucru care a fost demonstrat si de actiunile fostei sefe de la Serviciul Trezorerie, Liliana Chiriac, care a delapidat aproape 2 miliarde lei vechi din fondurile de stat, pe fondul unei delãsãri generale din partea celor care trebuiau s-o controleze. “Nu s-a elaborat programul de dezvoltare a sistemului de control intern, pe fiecare compartiment din entitate, tinând cont de particularitãtile cadrului legal, organizational, de personal, de finantare si de alte elemente specifice, precum si de standardele de control intern”. Tot ca un aspect financiar, la Casa Judeteanã de Pensii, conform Raportului de Control al Curtii de Conturi, nu s-a asigurat o evidentã nominalã a contribuabililor înregistrati în contul contabil “Creante ale bugetului asigurãrilor sociale de stat”, care la data de 31 decembrie 2010, ajungeau la suma de 3,17 milioane lei.

La ITM, înregistrare unor debitori s-a fãcut în mod eronat

Controalele la Inspectoratul Teritorial de Muncã (ITM) Vaslui au scos la ivealã o serie de probleme, desi nu foarte grave. Raportul de control aratã cã s-au efectuat înregistrãri contabile eronate, fapt care a condus la denaturarea veniturilor si cheltuielilor, în sensul cã în anul 2010, în contul 4611 “Debitori sub 1 an”, se mentin în mod nejustificat debitorii proveniti din declaratiile fiscale aferente perioadelor anterioare anului 2010. Aceste obligatii au fost evidentiate în mod eronat în situatia financiarã încheiatã la data de 31 decembrie 2010 în contul 4611, desi debitele aveau vechime mai mare de un an. Si în acest caz, valoarea sumelor trecute în mod eronat în alte conturi este destul de mare, peste 18 miliarde lei vechi, în cazul a sase Inspectorate, printre care si Vasluiul. Tot la nivelul ITM Vaslui s-a constatat cã “nu existã un sistem de monitorizare care sã includã problemele legate de eticã, cod de conduitã, deontologie si integritate, nu au fost auditate sistemele informatice, sistemul contabil si fiabilitatea acestuia, sistemul de luare a deciziilor, sistemele de conducere si control, precum si riscurile asociate unor astfel de sisteme”, se mai aratã în raport. Deficiente s-au înregistrat si în modul în care au fost reflectate în fisa angajatorului sumele încasate, nerespectându-se întotdeauna natura plãtii si destinatia acestora, fiind fãcute înregistrãri eronate privind debitul datorat si accesoriile aferente.

Primarul de la Perieni a “uitat” sã încaseze taxe de peste 5 miliarde lei vechi!

Controlorii financiari au urmãrit, în 2010, modul în care s-au încasat veniturile la bugetul local, iar concluziile sunt îngrijorãtoare. S-a constatat, cu caracter general, nestabilirea, neînregistrarea, neevidentierea si neîncasarea la cuantumul si la termenele prevãzute de lege a impozitului pe clãdiri si terenuri pentru clãdirile aflate în proprietatea unor persoane fizice si juridice, precum si în domeniul public si privat al unitãtilor administrativ teritoriale a taxelor pe mijloacele de transport, a veniturilor din concesiuni si închirieri, pentru elemente de patrimoniu concesionate si închiriate. Judetul Vaslui apare în raportul de control al Curtii de Conturi cu trei situatii speciale, respectiv municipiul Vaslui, cu peste 1,3 milioane lei si CJ Vaslui, cu peste 350 mii lei. O situatie alarmantã se petrece la Perieni, acolo unde primarul a uitat sã mai încaseze taxe din concesiuni si închirieri de peste 500 mii lei, o sumã enormã la nivelul unei comunitãti de 3.500 de suflete. La Husi, primãria nu a aplicat toate mãsurile permise de lege pentru urmãrirea si încasarea creantelor bugetare, în sumã de 6,7 milioane lei, situatie întâlnitã si la primãriile Rosiesti si Vãleni.

Controale la DSP si Directia Sanitar-Veterinarã

Tot în 2010, Curtea de Conturi a verificat contul anual de executie al Ministerului Sãnãtãtii si activitatea a sapte Directii de Sãnãtate Publicã, printre care si cea de la Vaslui. Aici, s-a constatat cã nu s-a întocmit registrul riscurilor si nu a fost implementatã performanta si managementul riscului, dar si alte abateri mai mãrunte. Totodatã, s-a constatat si cã “nu existã o bazã de date permanent actualizatã a dispozitivelor medicale, astfel încât nu a putut fi asiguratã o planificare argumentatã a necesitãtilor, care sã permitã o repartizare optimã a resurselor”. Un control riguros s-a fãcut si la Directia Sanitar-Veterinarã si pentru Siguranta Alimentelor (DSVSA), unde s-a emis o decizie privind remedierea abaterilor constatate, în conditiile în care constatãrile s-au referit la acordarea de sporuri pentru conditii vãtãmãtoare de muncã si creantele prescrise. Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor Vaslui a înregistrat diverse abateri, în urma controlului din 2010. S-a constatat cã aceastã unitate nu a aplicat în totalitate prevederile Codului controlului intern/managerial, întrucât nu a procedat la “organizarea controlului intern, astfel încât organizarea controlului sã fie evidentiatã în documentele scrise, nu s-au elaborat strategiile si procedurile de control”.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.