Razboiul parcarilor

O decizie impusa de criza financiara a stirnit un imens tavalug al acuzatiilor in rindul edililor. Primaria vrea sa concesioneze unor firme private toate parcarile din municipiu. Democrat liberalii sustin ca aceasta ar insemna cedarea nejustificata a unei surse importante de venituri. Ei cer infiintarea unei fundatii a Consiliului Local care sa administreze parcarile, dupa modelul Timisoarei. Acolo, parcarile reprezinta o afacere
de 13 milioane lei anual. Primaria le replica insa ca municipalitatea nu va avea in veci bani cu care sa faca parcari moderne, supraetajate. Care este insa, pentru ieseni, cea mai buna cale?

Una dintre cele mai mari afaceri din ultima vreme este pe cale sa se incheie la Iasi. Municipalitatea intentioneaza sa concesioneze serviciul de parcare. Mii de locuri de parcare ar urma sa fie modernizate si apoi gestionate de o firma privata.

Propunerea Primariei a stirnit insa dezbateri aprinse. Principala tema de discutie pare
a fi legata de oportunitatea concesionarii serviciului catre un privat.

Democrat-liberalii ieseni spun ca vor veni cu propria propunere pentru gestionarea parcarilor din municipiu. In varianta PDL, serviciul de parcare va fi gestionat de o fundatie a Consiliului Local. Proiectul municipalitatii are inca multe necunoscute si este deocamdata la faza de dezbatere publica. Documentatia va putea intra in plenul Consiliului Local la sfirsitul acestei luni.

Profit imens la Timisoara, din parcari

Miza proiectului este una uriasa, din mai multe puncte de vedere. Unul dintre cele mai importante este aspectul financiar. Dupa o serie de investitii minime, incasarile vor curge catre operatorul care va gestiona parcarile. Fiecare iesean cu masina va ajunge sa plateasca mai mult sau mai putin pentru parcarea masinii pe domeniul public. Dincolo de parcarile deja amenajate, se va taxa si parcarea de-a lungul strazilor. Pentru a avea o imagine cu privire la banii care vor intra anual din contul parcarilor se poate analiza situatia din Timisoara. Acolo functioneaza un sistem asemanator inca din 1998. De intreg serviciul se ocupa Societatea comerciala Administrarea Domeniului Public SA, aflata in subordonarea Consiliului Local.

Conform datelor anuntate de Ministerul de Finante, in 2009 aceasta societate a avut incasari totale de peste 13 milioane lei si un profit net de 1,6 milioane lei. Pe de alta parte, situatia locurilor de parcare din municipiul Iasi a devenit critica in ultimii ani. Modernizarea si extinderea parcarilor ar putea avea si un impact electoral important.

“Noi nu vom vota acest proiect. Vom veni cu o alta varianta. Ne intereseaza in special doua lucruri. Nu vrem concesionarea serviciului catre un privat. Noi vrem ca acest serviciu sa fie gestionat de o fundatie a Consiliului Local, la fel ca in cazul Fundatiei Sportului Iesean. Am accepta maximum o societate a Consiliului Local, dar nu un tert. Apoi, vrem sa avem certitudinea ca toti banii colectati vor merge tot catre amenajarea si modernizarea parcarilor. Este foarte important acest lucru”, a declarat viceprimarul PDL Gabriel Grigore.

“Ar insemna sa ducem banii de la cetateni catre terti”

El a mai adaugat ca legea permite o astfel de abordare. “Sistemul este folosit in multe tari. Fundatia este foarte importanta, pentru ca intr-o societate apar foarte multe cheltuieli cu salarii mari, cu sponsorizari si altele. Am accepta ca acele aparate sa fie achizitionate de la terti si tot ei sa se ocupe de mentenanta, dar nu mai mult. Ar insemna sa ducem banii de la cetateni catre terti. Din cite imi dau seama din proiectul propus, primarul vrea concesionarea catre mai multe firme”, a declarat Grigore.

De cealalta parte, cei care au lucrat la proiectul de Hotarire a Consiliului Local sustin ca la bugetul local nu exista suficiente fonduri pentru a moderniza si a suplimenta numarul de locuri de parcare din municipiu. “In toata lumea sint firme specializate care fac acest serviciu. Noi nu acoperim acum salariile cu incasarile din parcarile existente. La bugetul local va ajunge un procent din incasarile operatorilor, nu din profit. Firmele vor trebui sa investeasca in parcari etajate sub si supraterane. O astfel de parcare costa minimum 2,5 milioane euro”, a precizat Mihai Chirica, directorul tehnic si de investitii al Primariei.

Proiectul promovat de municipalitate imparte orasul in trei zone. Pentru fiecare in parte se propun tarife orare, dar si abonamente lunare in functie de zona, de cel care detine masina. Pentru zona centrala s-a propus un tarif orar de 3 lei, pentru zona semicentrala unul de 1,5 lei, iar pentru restul orasului unul de 0,75 lei. Un abonament pe o zi ar urma sa coste 9 lei. Si locatarii ar urma sa plateasca abonamente lunare cuprinse intre 20 lei si 80 lei, in functie de zona in care locuiesc.
ziaruldeiasi.ro




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ