spot_imgspot_img
11.3 C
Vaslui
23-apr.-2024

Teapã “a la AVAS”

- Advertisement -

EXECUTATI CU REPETITIE… Mii de patroni si persoane fizice din judetul Vaslui s-au trezit, în ultima lunã de zile, cu popriri asupra conturilor bancare, actele de blocare a conturilor fiind semnate de cãtre oficiali de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) Bucuresti. Buimãciti, oamenii au încercat sã cearã explicatii, pentru a afla de ce li se opresc banii, de multe ori în mod nelegal. Urmarea? “De joi sun întruna la numerele de la AVAS, la Departamentul Creante, si nu rãspunde nimeni. Este bãtaie de joc. Mi-au oprit 195 de lei la BCR, dupã care mi-au mai oprit aceeasi sumã si la Bancpost, spunând cã asa au ordine de la AVAS. Pentru ce mi-au luat banii? Nu stiu si nu înteleg cum se lucreazã în tara aceasta”, spune Simona Polak, managerul agentiei Impact, unul dintre cei care s-au trezit cu popriri în bãnci, din ordinul AVAS. Din câte se pare, în aceastã situatie sunt 2.000 de firme din judet, pentru care AVAS a solicitat de urgentã bãncilor blocarea tuturor conturilor, pânã la achitarea datoriilor. Oficialii AVAS sustin cã ar fi “niste datorii mai vechi de 2004, despre care oamenii au uitat, probabil”.

În august, Simona Polak a mers la BCR, pentru a ridica un extras de cont. Surprinsã, a vãzut cã, pe prima pozitie, figura o sumã de 195 de lei, predatã cãtre AVAS Bucuresti la ordinul acestei institutii. Patroana si-a spus cã va verifica de ce i s-au luat banii din cont si a cerut explicatii bãncii. Un functionar i-a spus cã se vor face verificãri, dar nu i-a rãspuns concret. La începutul lunii septembrie, a mers la Bancpost, unde are un alt cont, si unde i s-a spus cã i s-a retinut suma de 195 de lei, la cererea expresã a AVAS, care are ordin de blocare a conturilor. În acel moment, a explodat. “Am cerut explicatii la bãnci si, astfel, am aflat cã Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului mi-a blocat conturile, fãrã a fi informatã în prealabil cã as fi datoare undeva si fãrã a mi se explica în mod concret aceastã datorie. Practic, având în vedere cã am conturi la cinci bãnci, puteam sã mã trezesc cã mi se iau bani din conturi, aceeasi sumã, de la fiecare bancã în parte, pentru cã niciuna din institutii nu comunicã între ele. Acuma, problema este cã mi s-au oprit 195 de lei, aceeasi sumã de cãtre douã bãnci. Dar, dacã as fi avut 19.500 de lei si mi se opreau bani la fiecare bancã în parte, cum ar fi fost? Asta nu este ireponsabilitate? Am sunat la bancã, la Bancpost, si am anuntat cã mi s-au oprit banii la BCR, cei 195 de lei, si cã nu ar trebui sã mi se mai opreascã si în altã parte, dar mi s-a spus sã aduc un ordin de sistare de la AVAS”, explicã Simona Polak.

Un ordin mai mult decât buclucas…

De unde provine tot scandalul? Pe 13 iulie 2010, vicepresedintele AVAS, Daniel Florea, a emis un ordin, prin care cerea “înfiintarea propririi asupra oricãrei sume, prezente si viitoare, existente în conturile de orice naturã, în lei sau valutã, deschise la toate filialele, sucursalele si agentiile institutiilor de credit, definite conform legii, de cãtre debitorii AVAS identificati în anexa la prezentul ordin, pânã la concurenta sumelor precizate în aceasta”. Mai mult, demnitarul solicita, citãm: “În termen de douã zile de la primirea prezentului ordin, aveti obligatia legalã de a confirma blocarea conturilor acestor debitori, de a retine si vira de îndatã sumele indisponibilizate în contul AVAS”. Niciun cuvânt despre obiectul popririi, pentru ce s-au oprit banii atât de multor firme. Nimic. Bãncile, constiincioase, au actionat. Din informatiile noastre, numai la BCR Vaslui, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a trimis o anexã cuprinzând 2.000 de datornici, care au fost executati rapid. Cei care au avut ghinionul sã aibã conturi si la alte bãnci au avut surpriza sã constate cã aceeasi sumã li s-a retras si din alte pãrti desi, teoretic si practic, datoria fusese acoperitã. Bãncile, în lãcomia lor, au oprit banii oamenilor, fãrã sã le pese cã se comit ilegalitãti atunci când un om sau o firmã este pusã sã achite aceeasi sumã, fãrã nicio noimã. Practic, neexistând un sistem de comunicare între bãnci, fiecare institutie a oprit aceeasi sumã cerutã de AVAS, pentru fiecare caz în parte. “De vinerea trecutã, am tot sunat la aceastã institutie, la Bucuresti, dar nu rãspunde nimeni. Spune cã s-au schimbat numerele. Ori, noi cum sã cerem sistarea actiunilor, având în vedere cã ni s-au oprit aceeasi bani de mai multe ori? Este revoltãtor, nu pot sã înteleg ce se întâmplã în tara aceasta”, spune Simona Polak. Am încercat si noi sã sunãm la AVAS, la numerele gãsite pe site-ul institutiei. La multe numere, am primit acelasi mesaj, cã “numãrul format este inexistent”. Pânã la urmã, am gãsit pe cineva dispus sã discute cu noi, la relatii cu presa. “Este adevãrat, o parte din numere s-au desfiintat. În ceea ce priveste popririle, cred, dar voi verifica, este vorba de unele sume pe care oamenii sau firmele le datorau la sistemul de sãnãtate, înainte de 2004, datorii pe care noi le-am preluat si pe care încercãm sã le recuperãm”, a spus unul dintre purtãtorii de cuvânt ai institutiei. Pânã ce vom afla pentru ce li s-au oprit oamenilor banii, ne punem întrebarea: nu era mai corect ca fiecare dintre datornici sã fie înstiintat înainte de a i se lua banii din cont? Probabil cã da, însã la AVAS cuvântul “normalitate” este scos din vocabular.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.