spot_imgspot_img
9.6 C
Vaslui
26-apr.-2024

„Turnau asfalt pe apa”

- Advertisement -

In plina criza, banii se cheltuie la Iasi cu o lejeritate incredibila. Drumuri abia reparate se strica in citeva luni. La Mogosesti, asfaltul a fost turnat direct pe pamint, lucrarile urmind sa fie refacute la anul. La Popricani, drumul a fost asfaltat „pe sarite”, o portiune fiind lasata balta, pregatindu-se acum o licitatie pentru reproiectare. Drumul spre Manastirea Tarita a fost abandonat pentru ca s-ar putea sa fie retrocedat.

Autoritatile publice isi bat joc de banii publici. Astfel s-ar putea interpreta atitudinea acestora fata de drumurile din judet. Proiectele tehnice intocmite prost, firmele care asfalteaza lasate de capul lor sau diversele
interese sint citeva dintre motivele pentru care iesenii isi rup masinile in gropi. In cazul a trei drumuri din judet, lucrarile de reabilitare aproape ca nu exista, desi banii au fost cheltuiti. Unul dintre acestea, DJ 248 B Vinatori-Letcani, este finalizat partial, pe un altul, drumul catre Manastirea Hadimbu, s-a turnat asfalt direct peste noroi, iar pe drumul de acces catre Manastirea Tarita nici nu a fost turnat vreodata asfalt. Caracteristica lor este faptul ca, desi acestea trebuiau sa fie reabilitate, la toate mai este nevoie de lucrari de reabilitare. Din pacate, situatia este asemanatoare cu cea de la nivelul intregului judet, unde doar o treime din drumuri sint asfaltate. Desi problemele sint vechi de citeva luni, autoritatile abia acum incep sa ia masuri.

„Turnau asfalt pe apa”

In 2008, Consiliul Judetean a decis reabilitarea drumului spre Manastirea Hadimbu. Pentru acest proiect, judetul a cheltuit aproximativ 700.000 de lei. Problema este ca la doar citeva saptamini de la reabilitare, drumul a inceput sa se strice. „Lucrarea a fost facuta la alegerile europarlamentare, in noiembrie 2008. S-a turnat si noaptea asfalt. Din pacate, turnau asfalt pe apa. Le-am spus «Fa o suta de metri, dar fa-i bine!». Ei au facut doi kilometri, dar prost”, a declarat Stefan Maftei, primarul comunei Mogosesti-Iasi. Acesta sustine ca a depus petitii la toate institutiile abilitate, dar ca nu a primit prea mare ajutor. Intre timp, starea drumului se agraveaza pe zi ce trece. „Am facut plingeri peste tot. Am fost si la Directia de Drumuri si la Inspectoratul de Stat in Constructii, peste tot. A fost o comisie de la Prefectura sa vada situatia. Am mai pus eu niste piatra vinerea trecuta. Am bagat in doua locuri unde masinile atingeau pamintul. S-a turnat un strat de asfalt peste ce era. Acum se fac girle. De un an si jumatate sint probleme. Nu se mai poate trece”, a mai afirmat Stefan Maftei.

Radu Judele, seful Directiei Judetene de Administrare
a Drumurilor si Podurilor (DJADP), sustine ca va executa garantia de buna executie depusa de SC Moldotrans Auto SA, firma
care a lucrat pe drumul spre manastire. „99% i se va executa garantia. Le-am dat termene. Nu a facut ce trebuia. Lucrarea era in garantie. Intre timp drumul de acolo s-a deteriorat”, a declarat Radu Judele. Conform reprezentantilor DJADP, reabilitarea drumului va fi scoasa din nou la licitatie si, cel mai probabil, la inceputul anului viitor vor fi executate si lucrarile. „Drumul va fi reparat. Noi am scos la licitatie proiectarea pentru mai multe drumuri. Era inclusa si acea portiune. Ori o vor face ei (SC Moldotrans Auto SA – n.r.), dar nu cred pentru ca nu au facut asta pina acum”, a mai spus Radu Judele.

Iulian Panaite, patronul Moldotrans Auto, nu a putut fi contactat telefonic in cursul zilei de ieri. In urma cu doua luni, acesta sustinea ca problema ar fi in curtea CJ, din cauza proiectului tehnic intocmit prost. „Acolo am turnat un strat de asfalt de 9 centimetri. Acum pe unele portiuni drumul s-a lasat cu 40 de centimetri. Este a treia oara cind intervenim acolo. Avem deja utilajele trimise pe teren, dar le cerem celor de la CJ sa vina cu o solutie tehnica. Le-am trimis sase adrese pe aceasta problema si nu am primit nici un raspuns”, a declarat Iulian Panaite, la mijlocul lunii august. Acesta solicita si o diferenta de bani care sa acopere lucrarile ce nu erau prevazute in contractul initial.

Asfalt cu intreruperi pe drumul Vinatori-Letcani

Si la reabilitarea DJ 248B Vinatori-Letcani sint probleme. Drumul trebuia sa fie gata anul trecut, dar nici pina astazi nu a fost finalizat. Intre cele doua localitati este o portiune de drum de aproximativ doua sute de metri care se afla in aceeasi stare de dinainte de a se efectua lucrarile. Compania Quantum SRL, societatea care a lucrat pe acel drum, nu a reusit sa termine proiectul din cauza unor probleme aparute pe parcurs. „Acolo a fost o alunecare de teren. Contractul pe care il avea societatea nu permite executarea de lucrari de consolidare. Nici proiectul nu prevedea asta. Pe 30 noiembrie ar trebui sa se termine proiectarea pentru acest drum. Ulterior, vom organiza licitatii si anul viitor vom interveni. Va fi organizata o noua licitatie, nu putem merge pe cea veche. Este o lucrare de alta natura. Trebuie montati niste piloti, coloane. Va fi atacata inclusiv problema podului de acolo”, a declarat seful DJADP. In acest caz, valoarea contractului a fost de 2,5 milioane de lei.

Constantin Simirad, presedintele Consiliului Judetean, este de parere ca problemele pe drumurile judetene nu vor disparea in curind. Acesta da vina pe criza economica de la nivel national. „Probleme sint peste tot. Trebuie sa ne limitam la sumele planificate. La rectificare trebuia sa primim 22 milioane de lei. Este o suma considerabila. Anul acesta nu am primit nimic. Cu nimic nu se poate face decit nimic. Sint disperat. Imi vin o multime de reclamatii in legatura cu drumurile judetene si cele cu finantare europeana, dar pe care nu am voie sa intervin. Anul acesta nu se poate face nimic. Daca vom primi banii acum, ar trebui sa turnam asfalt pe noroi”, a declarat Constantin Simirad.

Drum abandonat din motive de fond funciar

Nici drumul de acces spre Manastirea Tarita, situat in zona Bucium, nu arata mai bine. Este vorba despre legatura dintre DN 24 si satul Pietrarie, din comuna Birnova. „E o portiune de 800 de metri prin padure, dar este pe raza municipiului Iasi. Comuna Birnova incepe chiar de la drumul de la intrarea in satul Pietrarie, de la asfalt. Probabil cei de la Primarie nu au vreun interes mai direct, si nici fondurile necesare. Eu am mai ridicat problema la Zona Metropolitana. Noi mai avem un drum care se afla in aceeasi situatie, care leaga satul Visani de Iasi. Cred ca are 1-1,5 kilometri”, a declarat primarul comunei Birnova, Dan Popa.

Acesta a mai spus ca in proiectul de reabilitare a drumului din Pietrarie eru inclusi initial si cei 800 de metri, dar normele europene nu permiteau un astfel de lucru. „In 2005 a fost facut drumul de la Pietrarie, prin fonduri Sapard. S-a dorit atunci includerea acelei bucati in proiect. De fapt, in studiul initial era prins, dar nu era pe raza comunei care accesa aceste fonduri”, a mai declarat Dan Popa. In zona au fost construite mai multe vile, multe din proprietati extinzindu-se in apropierea caii de acces. Reprezentantii Primariei sustin ca au mai fost interventii recente, dar ca nu pot interveni din cauza problemelor de fond funciar. „Este pe raza municipiului, dar nu e pe drumul principal. De fapt, nu e strada, nu e sistematizata, e un drum de exploatare forestiera. Am fost si cu autogrederul in zona. Mai sint probleme cu punerea in posesie. Este dificil. Se construiesc multe vile. Este padure, eu nu le-as fi dat voie sa construiasca deloc”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.