Ultimele zile pentru modificarea contractelor bancare

Persoanele care sunt nemulţumite de oferta băncii privind modificarea contractului de credit se pot alătura grupurilor constituite pe internet pentru a avea o putere mai mare de negociere.

Doar 10 zile mai au la dispoziţie instituţiile bancare să se conformeze Ordonaţei de Urgenţă 50/2010, adică să modifice contractele de credit. În perioada în care creditorii lucrează în “laboratoare” să găsească formula care să nu le diminueze profiturile, clienţii nemulţumiţi se asociază în grupuri tot mai largi.

În ultimele zile, numărul grupurilor constituite pe internet împotriva băncilor a ajuns la 14, iar numărul membrilor creşte de la o oră la alta.


Bătaia pe clienţi

Chiar dacă numărul grupurilor se lărgeşte, iar cel al membrilor “explodează”, succesul nu este garantat. Cel puţin până în prezent numai o parte din cele 14 grupuri comune au reuşit să aibă întâlniri şi să discute cu case de avocatură pentru reprezentare.

Dacă la început bancherii susţineau că aceste asocieri nu sunt legale şi nu au nicio valoare, în ultima perioadă au afişat o atitudine mai retrasă, având în vedere că fenomenul ia amploare.

“Frisoanele” bancherilor au început să apară după ce alte bănci au simţit că acum este un moment bun pentru “a fura” din clienţii concurenţei. Astfel, clienţii nemulţumiţi ai Volksbank au primit deja trei oferte de la alte bănci pentru a contracta serviciile oferite de acestea. Totuşi, specialiştii afirmă că persoanele care se cred “înşelate” de banca cu care au încheiate contracte au la îndemână următoarele soluţii: “În primul rând, clienţii ar trebui să încerce o cale amiabilă cu banca. În cazul în care nu se ajunge la o înţelegere următorul pas este depunerea unei reclamaţii la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)”, spune un consultant contactat de EVZ.

E vremea pentru refinanţare

Potrivit acestuia, persoana în cauză poate apela la serviciile unui alt creditor, iar refinanţarea e o soluţie bună în acest moment, întrucât dobânzile sunt mai mici decât în urmă cu trei-patru ani.

Totuşi, nu daţi buzna să semnaţi prima ofertă. “Sondaţi piaţa, cereţi mai multe oferte. Nu semnaţi contractul până nu vi se pune la dispoziţie o copie pentru a o putea studia cel puţin 24 de ore. Apelaţi la un specialist sau avocat pentru a vă lămuri asupra clauzelor care vi se par «dubioase »”, recomandă un broker de credite. Inspectorii ANPC au arătat în repetate rânduri că din cauza neatenţiei mulţi clienţi au căzut “în capcana băncilor”.

Specialiştii mai spun că “ultima modă” cu alăturarea unui grup îţi poate aduce un câştig de cauză numai dacă interesele acestuia sunt bine reprezentate. Unde-s mulţi puterea creşte. Adică, se poate negocia mult mai bine cu banca în cauză sau chiar şi cu alta.

REACŢII

ANPC, inundată de reclamaţii

Peste 500 de reclamaţii au fost depuse la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) de către clienţii nemulţumiţi de seriviciile băncilor, ca urmare a modificărilor aduse legislaţiei prin OUG 50/2010. Din luna iunie şi până în 24 august, pe domeniul financiar-bancar au fost înregistrate 1.428 de reclamaţii, dintre acestea 936 au fost pe servicii bancare, 453 vizând creditele.

Din cele 453 de reclamaţii având ca obiect creditele, 89 se referă la perceperea comisionului de risc, se arată într-un comunicat al ANPC, citat de Mediafax.

Autoritatea a înregistrat în acest an peste 3.700 de reclamaţii ale clienţilor împotriva băncilor, iar numărul reclamaţiilor e în creştere, faţă de 2009. Pentru încălcarea OUG 50 în ceea ce priveşte comisionul de risc, ANPC a aplicat amenzi de 270.000 de lei.

ADRESE UTILE

Unde vă puteţi alătura grupului nemulţumit de serviciile băncii

DUPĂ ÎNTÂLNIRI

Rezultatele revoltei colective

După ce săptămâna trecută sute de clienţi Volksbank şi BCR s-au reunit la Bucureşti şi au discutat cu avocaţi nemulţumirile din contractele pe care le au cu băncile, au primit şi rezultate pozitive.

Conducerea Volksbank s-a reunit vineri cu reprezentanţi ai clienţilor şi au dezbătut problemele legate de clauzele contractuale, considerate abuzive. “S-a insistat pe modificarea clauzelor considerate abuzive referitoare la comisionul de rezervă, creşterea abuzivă a dobânzilor şi comisionul de risc. Vrem să rezolvăm amiabil problemele şi să evităm apelarea la instanţele judecătoreşti”, explică Adrian Paraschiv, reprezentant al clienţilor Volksbank.

O altă problemă arzătoare o reprezintă actele adiţionale. Dacă reprezentanţii Volksbank au convenit ca în următoarele cinci zile să găsească o noua versiune a actelor adiţionale, cei de la BCR îşi aşteaptă clienţii în perioada 13-19 septembrie pentru a le semna. Aceştia critică această practică a creditorului, precizând că termenul este prea scurt.

evz.ro




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ