spot_imgspot_img
13.9 C
Vaslui
20-apr.-2024

Un consilier local propune schimbarea denumirii unei clădiri din Vaslui: „s-a îndepărtat de la scopul pentru care a fost construită”

- Advertisement -

 

MODIFICARE… Construit cu scopul de a ajuta agenții economici aflați la început de drum, prin punerea la dispoziție a unor spații cu chirii modice, Centrul de Resurse pentru Afaceri Vaslui (CRAV), a devenit în ultimii ani „casă” pentru tot felul de agenții, servicii și direcții ale statului. În ședința Consiliului Local de săptămâna trecută, liberalul Mitică Jora a prezentat legislativului o informare privind bugetul de venituri și cheltuieli, pe anul 2022, al CRAV, din care s-a putut trage o singură concluzie principală: Centrul rezistă și face profit datorită spațiilor pe care le închiriază, însă cea mai mare parte din acel profit se duce pe plata salariilor angajaților. Pentru că s-a îndepărtat de la scopul pentru care a fost construită, consilierul Sorin Radu a propus schimbarea numelui clădirii, prin scoaterea cuvântului “Resurse” din denumire și asta pentru că, în afară de o sală de conferințe și o sală de colocvii, Centrul nu pune nicio altă resursă la dispoziția mediului de afaceri.  

Potrivit liberalului Mitică Jora, bugetul alocat salariilor, în anul 2022, la CRAV a fost de 501.776 lei, cheltuieli care în anul 2023 vor crește la 612.811. Aceste creșteri ale salariilor angajaților CRAV se vor reflecta în profitul obținut la sfârșit de an, care în 2023 se estimează a fi de aproape cinci ori mai mic decât cel obținut în anul 2022. În rândurile următoare vom reda, în integralitate, informarea făcută în ședința de CL de către Mitică Jora, care este reprezentantul legislativului în Adunarea Generală a Acționarilor la CRAV.  “Bugetul de venituri și cheltuieli al Centrului de Resurse pentru Afaceri Vaslui pentru anul 2023 a avut în vedere rezultatele economico-finaciare pe anul 2022, gradul de ocupare al spațiilor în clădirea societății și o anumită perspectivă de stabilitate a contractelor de închiriere pe întreg anul 2023. S-au avut în vedere și veniturile ce urmează a fi realizate din activitățile desfășurate la sala de conferințe și la sala de colocvii, care, în anul 2022 au fost de 41.150 lei, față de 21.080 lei în anul 2021 și 12.300 lei în anul 2020, precum și veniturile sub formă de chirie variabilă – utilități, prevăzută în contractul de închiriere, dar care pentru anul 2023 nu pot avea o anume stabilitate datorită fluctuațiilor permenente de preț pe piața de energie electrică și gaze naturale. Pentru anul 2023 sunt prevăzuți următorii indicatori: la venituri totale -1.243.530 lei, față de 1.269.406 lei, cât s-au realizat în anul 2022. Comparativ cu veniturile prognozate și aprobate pentru anul 2022, care au fost de 1.095.000 lei, se constată o creștere a acestora în anul 2023, de 148.530 lei, care se încadrează în planul de administrare al societății pentru perioada 2022-2026. Se consideră posibilă creșterea veniturilor pentru anul 2023, mizând pe stabilitatea contractelor de închiriere și a cursului euro. Structural, veniturile de 1.243.530 lei sunt formate din venituri din chirii – 1.236.170 lei, alte venituri- 219.330 lei utilități, și venituri financiare – 5.000 lei (dobânzi depozite), față de 3.780 lei realizate în anul 2022. Cheltuielile totale sunt prognozate în sumă de 1.173.530 lei în anul 2023, față de 1.028.130 lei în anul 2022, care procentual reprezintă o creștere de 14,14%. Creșterea cheltuielilor este generată de următoarele: cheltuieli cu combustibil, cheltuieli cu piese de schimb. Se înregistrează creșteri și la cheltuieli privind energia, apa și gazul. Este de menționat faptul că în anul 2022, consumul de energie electrică a scăzut față de anul 2021, de la 228,31 MWh la 196,18 MWh, scăderea fiind de 32 MWh, care valoric înseamnă peste 32.000 de lei. O scădere s-a constatat și la consumul de gaze naturale de la 20.574 mc în anul 2021, la 17.039 mc în anul 2022, scăderea fiind de 3.535 mc, care valoric înseamnă aproximativ 10.100 lei. Cheltuielile cu personalul înregistreză o creștere, de la 501.776 lei în anul 2022, la 612.811 lei în anul 2023. Se înregistrează creștere de cheltuieli cu amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale, de la 27.330 lei în anul 2022, la 34.869 lei în anul 2023, creștere generată de investițiile realizate în anul 2022. Se preconizează un rezultat brut, pentru anul 2023, de 70.000 lei, față de 241.274 lei, realizat în anul 2022. Rezultatul brut pentru anul 2023 a fost prognozat în funcție de cel planificat și aprobat în anul 2022, când a fost de 57.000 lei, dar și în funcție de cel prgnozat în planul de administrare al Consiliului de Administrație pentru anul 2023. În ceea ce privește profitul net, se prognozează o scădere, de la 241.000 lei înregistrat în anul 2022, la doar 59.360 lei pentru anul 2023, motivată de creșterea cheltuielilor total explicate anterior, în special cu cheltuielile salariale. Se impun în continuare eforturi pentru încasarea creanțelor restante, care conform planului de administrare, ar trebui ca la sfârșitul anului 2023 să fie de 55.000 lei. Sumele distribuite pentru investiții din amortizare – 34.869 lei, și profit în sumă de 27.930 lei, vor fi folosite pentru finalizarea sistemului de încălzire-climatizare, prin achiziționarea de ventiloconvectoare noi de tavan și perete și înlocuirea celor vechi. În concluzie, investițiile realizate în anul 2022 s-au dovedit a fi eficiente, aspect rezultat din confortul declarat de chiriași, cât și din reducerea cantitativă a consumului de energie electrică și de gaze.”

Consilierul Sorin Radu a propus schimbarea denumirii clădirii

După informarea făcută de liberalul Mitică Jora, a urmat un dialog între acesta și consilierul ALDE, Sorin Radu. Acesta din urmă a propus schimbarea denumirii Centrului de Resurse pentru Afaceri Vaslui, pentru că această societate s-a îndepărtat de la scopul pentru care a fost creată, acela de a ajuta oamenii de afaceri aflați la început de drum, care au nevoie de un sediu unde să plătească o chirie modică.

Sorin Radu: Am ascultat niște cifre care ne spun că încasăm și cheltuim niște bani. Dacă ne uităm în acel raport, cele mai mari cheltuieli sunt cele privind salariile angajaților. Aș vrea să știu, domnul Jora, câte societăți aflate în primii doi ani de activitate au avut parte de contracte de închiriere și sprijin pentru a-și desfășura activitatea, așa cum ar trebui să fie scopul acestui Centru? Această clădire a fost gândită ca un incubator de afaceri, să ajute societățile comerciale, în primii doi ani de activitate, să-și desfășoare activitatea, ca apoi aceste societăți să-și ia zborul și să fie aducătoare de venit la bugetul local. Câte astfel de societăți aflate la început de drum au fost sprijinite de CRAV în anul 2022?

Mitică Jora: În momentul când am fost desemnat ca membru AGA din partea Consiliului Local m-am interesat și eu de situația agenților economici care desfășoară activitatea acolo și au fost foarte mici fluctuații din rândul celor care erau deja acolo. Poate unul sau doi agenți economici au venit să-și desfășoare activitatea, și asta după insistențele directorului CRAV și asta pentru că gradul de ocupare este de aproape 100%. Conducerea Centrului a reușit să mai aducă mici modificări la spațiile existente, le-a mai compartimentat și astfel a reușit să pună la dispoziție și altor agenți economici spații. Acest Centru de Afaceri este departe de a mai fi un incubator pentru noi firme. Vorbim de o societate comercială care încearcă să obțină profit de la un an la altul. Îmi amintesc că în primul an, profitul a fost în jur de 88.000, apoi a scăzut, iar acum se preconizează un profit și mai mic, datorită creșterilor salariale care impactează drastic bugetul societății. Anul trebut s-au scumpit chiriile și ca urmare a scumpirii energiei electrice și a gazului. Dacă acest Centru s-ar transforma într-un incubator și ar pleca de acolo câțiva agenți economici, cei care vor veni vor fi nevoiți să plătească o chirie reală pentru că Centrul trebuie să obțină profit.

Sorin Radu: Judecând strict economic, e o socoteală corectă, doar că nu se mai atinge scopul pentru care acest Centru de Resurse pentru Afaceri Vaslui a fost creat. Oare nu ar fi bine să-i schimbăm denumirea pentru că, dacă stăm bine și ne gândim, acolo își desfășoară activitatea niște entități ale statului, tot felul de agenții și direcții? Noi avem doar o participare minoritară la CRAV, dar cred că ar trebui să ne gândim să schimbăm denumirea acelei clădiri, pentru că nu mai respectă scopul pentru care a fost construită. Să scoatem Resurse din denumire, să lăsăm doar Centrul de Afaceri Vaslui, pentru că acolo nu se mai pun resurse la dispoziția agenților economici, se pun doar niște spații.

Mitică Jora: Eu pot să transmit, însă cei care sunt în măsură să decidă sunt cei de la Consiliul Județean, în calitate de acționari majoritari.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

6 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.