32.5 C
Vaslui
29-iun.-2022

Zonele metropolitane prind viață: “vor funcționa ca asociații de dezvoltare intercomunitară”

Guvernul a aprobat în ședința de joi proiectul de lege privind zonele metropolitane, prin care se propune funcționarea acestor structuri ca asociații de dezvoltare intercomunitară în jurul Capitalei, a municipiilor reședință de județ sau a altor municipii, a anunțat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila. La Vaslui, consilierii locali au aprobat încă din anul 2014 participarea municipiului la constituirea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Vaslui, din care mai fac parte alte 11 comune.

“Astăzi (n.r. joi), Guvernul a aprobat proiectul de lege privind zonele metropolitane. Primul act normativ pe această temă din România, pentru că, până astăzi, respectiv până la aprobarea acestui proiect, care de astăzi intră în dezbaterea Parlamentului, nu avem decât un proiect de lege foarte lapidar legat de zonele metropolitane. E unul dintre motivele pentru care aceste zone nu s-au dezvoltat coerent. (…) Acesta este principalul scop al proiectului legislativ, care prevede modalitățile de constituire și de limitare a zonelor metropolitane, de organizare și funcționare a acestora, de competențe ale acestora și de finanțare ale acestora”, a declarat Cseke Attila, joi, într-o conferință de presă la Palatul Victoria. El a precizat că, din statisticile ultimilor ani, reiese că în foarte multe situații zona periurbană a marilor orașe este într-o dezvoltare chiar mai accelerată față de centrul zonei respective. Cu referire la proiectul de lege, ministrul a subliniat că aceste zone metropolitane vor funcționa ca asociații de dezvoltare intercomunitară în jurul Capitalei, respectiv a municipiilor reședință de județ și a altor municipii. El a precizat că prin proiectul de lege sunt stabilite o serie de reguli. “Și anume, un UAT poate face parte dintr-o singură zonă metropolitană. (…) De asemenea UAT-urile situate pe teritoriul metropolitan, municipiu reședință de județ, pot intra doar în componența zonelor metropolitane ale acestora, cu câteva excepții, cele din a doua coroană care sunt și ele municipii își pot forma propria zonă metropolitană. De exemplu, Turda față de Cluj este în a doua coroană urbană, dar își poate dezvolta, fiind un municipiu important, o zonă metropolitană proprie”, a afirmat Cseke Attila. De asemenea, a adăugat el, UAT-urile situate pe teritoriul metropolitan a două sau mai multe municipii altele decât reședințe de județ își pot alege zona metropolitană, precizând că este situația UAT-urilor situate în Valea Jiului între Lupeni și Petroșani sau a celor dintre Dej și Gherla, în județul Cluj.

Tot ca o regulă, a punctat acesta, o zonă metropolitană nu poate depăși limita județului din care face parte municipiul, exceptând municipiul București. În ceea ce privește atribuțiile acestor zone metropolitane, a completat ministrul, ele se referă la aprobarea unor strategii integrate de dezvoltare metropolitană, la Planul de Mobilitate Urbană metropolitană, la Planul Urbanistic General al zonei metropolitane, la politici fiscale comune, la documente de strategie și planificare, de asemenea la promovarea și implementarea unor proiecte finanțate din fonduri naționale, europene sau internaționale. El a explicat, în privința finanțării, că aceasta va fi asigurată din venituri contribuții proprii ale UAT-urilor care fac parte din zona metropolitană, respectiv dintr-un procent de 5% pe care îl va vira Ministerul de Finanțe fiecărui UAT din impozitul pe venit încasat pe teritoriul UAT-ului respectiv. “Foarte important, sunt niște limite prevăzute în actul normativ, astfel încât în această zonă metropolitană (…) și UAT-urile mai mici să își găsească interesul, dacă vreți, de dezvoltare a infrastructurii. Drept urmare, sumele acestea virate zonelor metropolitane se vor folosi – minimum 30% pentru investiții în UAT-urile din zona periurbană, adică alăturate nucleului municipiului reședință de județ sau al altui municipiu și maximum 70% pentru investițiile din nucleu, astfel asigurând și dezvoltarea infrastructurii și în zona adiacentă”, a mai declarat Cseke Attila.

Extinderea transportului local, printre principalele proiecte ale zonei metropolitane Vaslui

La Vaslui, ideea înființării unei zone metropolitane a luat naștere în urmă cu opt ani, municipiul reședință de județ asociindu-se cu 11 comune din jurul urbei pentru a face zona funcțională: Bălteni, Delești, Laza, Lipovăț, Muntenii de Jos, Muntenii de Sus, Pușcași, Ștefan cel Mare, Tanacu, Văleni și Zăpodeni. Unul din proiectele importante ale zonei metropolitane Vaslui vizează, printre altele, extinderea transportului local și în localitățile care fac parte din această structură. În alte județe din țară, primăriile din zona metropolitană au înființat servicii comune de gestionare a câinilor fără stăpâni, altele s-au unit pentru a achiziționa autobuze electrice.

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

  1. sa vezi atunci salarii la sefii metropoliadelor …. Platim toti ,,, ca autobuzele sa circule cu 2-3 pasageri asa cum se intimpla acum .

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here