spot_imgspot_img
15.6 C
Vaslui
06-mai-2024

Primarii de orase trebuie sã se ocupe mai mult de încasarea veniturilor locale, sustine conducerea Curtii de Conturi

- Advertisement -

MAI MULTÃ IMPLICARE… De ani de zile, existã discutii în judetul Vaslui legate de faptul cã multe comunitãti au rezultate foarte slabe la încasarea taxelor si impozitelor locale. Sunt o serie de primari de comune care se plâng de faptul cã nu au destui bani la buget, desi nu se preocupã sã-si încaseze veniturile locale, la un nivel cât de cât acceptabil. Un raport al Camerei de Conturi judetene aratã cã edililor vasluieni le este mult mai comod sã cearã bani de la bugetul de stat, decât sã se preocupe de încasarea taxelor locale. „Urmare a auditului performantei colectãrii veniturilor la nivelul oraselor de pe raza judetului Vaslui, s-a constatat cã managementul administrãrii fiscale a impozitelor si taxelor locale nu a fost unul performant si nu s-a sprijinit pe o strategie fundamentatã pe cresterea gradului de colectare a veniturilor provenite din impozitele si taxele locale datorate de contribuabilii bugetului local, corelat cu neasigurarea unei transparente decizionale în administrarea creantelor locale”, se aratã în raportul Camerei de Conturi.

Conducerea Curtii de Conturi a formulat mai multe recomandãri pentru primarii din judetul Vaslui, printre care „elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli al entitãtii, cu respectarea principiilor si regulilor bugetare, în scopul evitãrii supraevaluãrii sau subevaluãrii prevederilor înscrise pe fiecare indicator de venit din cadrul veniturilor proprii”. Cum se poate face acest lucru? „Prin analizarea ori de câte ori este necesar (inclusiv la fiecare elaborare sau rectificare a bugetului de venituri si cheltuieli) a potentialului estimat al veniturilor proprii de încasat si a gradului de realizare a veniturilor proprii (pe fiecare indicator de venit) respectiv adoptarea unor mãsuri adecvate pentru îmbunãtãtirea colectãrii veniturilor proprii si implicit dimensionarea sau, dupã caz, redimensionarea cheltuielilor în raport cu acest indicator. Se impune si analizarea gradului de încãrcare cu sarcini a salariatilor cu atributii privind impozitele si taxele locale si luarea mãsurilor ce se impun în vederea atingerii obiectivelor stabilite pentru structura functionalã cu atributii fiscale”, observã conducerea Camerei de Conturi judetene. Se recomandã, totodatã, introducerea sistemelor moderne de platã, conform prevederilor legale, dar si eficientizarea activitãtii desfãsurate de structura cu atributii fiscale, prin utilizarea tuturor aplicatiilor software puse la dispozitie interinstitutional (inclusiv sistemului informatic Patrim Ven), în vederea functionãrii la parametrii optimi a activitãtilor de administrare a creantelor datorate la bugetul orãsenesc. La nivel de orase, se poate face o analizã a eficacitãtii activitãtii fiscale prin integrarea, din punct de vedere informatic, a tuturor activitãtilor din cadrul compartimentelor entitãtii, printr-un program informatic, astfel încât datele si informatiile sã fie transmise automat între structurile functionale de la nivelul orasului. Se recomandã si inventarierea rapoartelor editate din programul informatic utilizat în activitatea fiscalã, corelat cu prevederile legale si eficientizarea activitãtii, prin solicitarea de update-uri, rapoarte sau avertizãri, pe seturi de probleme identificate.

Se cere, de urgentã, recuperarea sumelor acordate nelegal la unii angajati

O altã recomandare pe care Camera de Conturi a judetului Vaslui o face cãtre primari este legatã de faptul cã trebuie recuperate de îndatã sumele plãtite necuvenit unor angajati. „Sã se urmãreascã întinderea, cuantificarea si recuperarea prejudiciului cauzat bugetului local, prin efectuarea la categoria de operatiuni „Cheltuieli de personal”, de plãti fãrã temei legal, din care exemplificãm: stabilirea eronatã a drepturilor salariale, acordarea sporurilor, premiilor sau a altor drepturi bãnesti functionarilor publici, personalului contractual si persoanelor care ocupã functii de demnitate publicã, cu nerespectarea regulilor si principiilor stabilite de cadrul legal (dupã data de 31 martie 2018); avansuri indemnizatie pentru concediu de odihnã acordate peste drepturile legale si nerecuperate de la salariati; plata nelegalã a gradatiei privind vechimea în muncã; sume nelegal plãtite de entitate si încasate cu titlul de drepturi salariale aferente sentintelor judecãtoresti în numele sau pentru asistentii maternali, potrivit celor dispuse de instantele judecãtoresti etc. Concomitent cu luarea mãsurilor de recuperare a prejudiciilor si majorãrilor de întârziere calculate pentru perioada de când s-a produs sau s-a efectuat plata si pânã s-au recuperat sumele, s-a dispus aplicarea prevederilor din legea nr. 78 din 28 martie 2018 privind exonerarea personalului plãtit din fonduri publice de la plata unor sume reprezentând venituri de naturã salarialã, prin recalcularea salariului de bazã si a celorlalte elemente ale sistemului de salarizare, cu eliminarea din continutul acestora a drepturilor constatate a fi acordate în mod necuvenit”, mai aratã raportul Camerei.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.