spot_img
spot_imgspot_img
15.6 C
Vaslui
20-mai-2024

Rãzboi popesc în comuna Poienesti, pentru o mânã de enoriasi!

- Advertisement -

SCANDAL… Preotul Florin Cretu, paroh peste trei biserici din comuna Poienesti, a cãzut în dizgratia enoriasilor, care îi cer fie sã se apuce de treabã, fie sã plece din sat. Fata bisericeascã lipseste destul de mult din mijlocul enoriasilor, având o vilã în comuna Stefan cel Mare. În plus, sotia si copiii locuiesc tot în Stefan cel Mare, satul natal al preotului din Poienesti. Asa se face cã preotul Cretu vine doar o datã pe sãptãmânã în comuna în care are parohie, duminica, sau atunci când este vreo înmormântare. Ceea ce a aprins spiritele în sat este faptul cã fostul primar Poede a alocat pentru pictura bisericii din satul Frasinu, în mandatul trecut, suma de 20.000 de lei. În loc sã vopseascã interiorul acestei biserici, preotul a acoperit cu tablã casa parohialã, astfel cã noul primar s-a trezit cu o „gaurã” de 20.000 de lei în buget, pentru cã nu poate face receptia pentru banii plãtiti de Poede. Nelu Manole Caragatã, primarul din Poienesti, a mers în urmã cu douã zile la PS Corneliu, Episcopul Husilor, reclamând faptul cã preotul Cretu nu este de gãsit în comunã si cã toate bisericile sunt în paraginã, pentru cã parohul nu se mai îngrijeste de nimic. Ieri, PS Corneliu a trimis o echipã de anchetã la Poienesti, formatã din protopopul Adrian Chirvasã si doi consilieri eparhiali. În sat, pãrerile sunt împãrtite. Unii cred cã preotul Cretu ar trebui sã rãmânã, pentru cã vorbeste frumos cu enoriasii, altii spun cã, de mai bine de doi ani, parohul nu s-a mai sinchisit nici mãcar sã taie buruienile cu curtile bisericilor. De altfel întrebat de reporterii VRN despre acuzele care i se aduc, preotul din Poienesti a replicat: „Ce sã fac de unul singur? M-am sãturat, nu mai vreau sã continui aici, nu sunt ajutat de bãrbatii din sat. Singur nu mai pot sã fac nimic, de asta de doi ani nu m-am mai implicat în problemele bisericilor”. Nici nu este de mirare, în aceste conditii, cã numãrul adventistilor din Poienesti a ajuns sã fie mai mare decât al credinciosilor ortodocsi, în conditiile în care la slujbele preotului Cretu vin, duminica, doar 10-15 credinciosi.

Biserica Ortodoxã Românã nu se implicã deloc în ajutorarea parohiilor mai sãrace, lucru care poate fi vãzut în Poienesti, unde oamenii se împart în trei tabere: ortodocsi, adventisti si cei care nu merg deloc pe la bisericã, dupã cum spun localnicii. De 11 ani, preotul Florin Cretu este paroh peste bisericile de la Poienesti, Poienesti Deal si Frasinu. O lungã perioadã de timp, însotit de doi consilieri bisericesti, Ion Cretu si Maricel Buhai, preotul a mers pe la casele localnicilor, iar lunã de lunã se strângeau bani pentru reparatii la biserici sau ridicarea bisericii din satul Poienesti. „Cam de prin 2014, prin toamnã, pãrintele nu a mai vrut sã mergem la enoriasi, sã strângem bani pentru materiale de constructii. Strângeam câte 2.000-2.500 de lei, de la oamenii necãjiti, care puneau la pensie câte 10-20 de lei deoparte, pentru bisericã. De la începutul anului 2015 nu am mai strâns niciun leu pentru biserica din Poienesti, care este foarte frumoasã si se vede din drumul national”, povesteste Maricel Buhai, care este si casier la primãria Poienesti. Din 2015, preotul Florin Cretu nu s-a mai interesat aproape deloc de soarta bisericilor, spune primarul Nelu Manole Caragatã. „De când am intrat primar, de vara trecutã, un pai nu a miscat pãrintele, nu se vede nimic din urma sa. Nici nu mai vine pe la noi, stã mai mult în Stefan cel Mare. Fostul primar i-a dat, prin hotãrâre de Consiliu Local, o sumã de 20.000 de lei, pentru a face picturi bisericesti la biserica din Frasinu. De acesti bani, pãrintele Cretu a acoperit cu tablã casa parohialã. Cum sã fac eu receptia, acum, când banii s-au alocat pentru o bisericã si de ei s-a cumpãrat tablã? Am mers la PS Corneliu, miercuri, în audientã, si l-am rugat pe Prea-sfintit sã ia mãsuri, pentru cã, de ani de zile, preotul nu mai face nimic. Este un dezinteres total, mergeti sã vedeti ce buruieni au crescut prin cimitire. Nu mai spun cã s-a plâns peste tot prin sat cã nu se întelege cu fostul epitrop, dl. Cretu, si cã nimeni nu-l ajutã”, sustine primarul Poienestiului.

În loc de zeci de enoriasi care sã-si apere preotul, au venit doar patru sãteni!

La ora 10.00, ieri dimineatã, era asteptatã o delegatie din partea Episcopiei Husilor, care sã verifice situatia din aceastã parohie. Se auzea cã va veni însusi PS Corneliu, însã era greu de crezut aceastã variantã. Cu o searã înainte, ne-a spus primarul, atunci când a auzit cã acesta a fost în audientã la Episcop, preotul Cretu a luat foc. „M-a sunat si numai cã nu m-a înjurat, pãrintele. Striga cã o sã aibã el grijã de mine, chiar dacã o sã-l schimbe, cã o sã-mi facã anticampanie, sã nu mai ies primar. I-am închis imediat. De câte ori l-am întrebat ce vrea sã facã pentru biserici, mi-a râs ironic în fatã si mi-a „, spune Caragatã. Pare-se cã, auzind de audienta în care a fost primarul, pãrintele Cretu a convocat consiliul bisericesc, miercuri searam si le-a cerut sã scoatã oamenii în fata bisericii, în apãrarea sa. Este adevãrat, oamenii din Poienesti vorbesc frumos de cel care de 11 ani îi pãstoreste sufleteste, însã de câtiva ani au vãzut cã preotul nu mai dã prin sat decât o datã, maxim de douã ori pe sãptãmânã, iar bisericile nu sunt foarte îngrijite. Am mers la biserica din Poienesti, cu câteva minute înainte de ora 10.00. În curtea bisericii – pare greu de crezut, însã slujbele sãptãmânale se tin într-o casã care se dãrâmã peste enoriasi, în timp ce biserica înaltã din apropiere nu este pictatã în interior decât maxim 10%! – l-am întâlnit pe preotul Florin Cretu. Un paroh tânãr, care ne-a spus, cu sinceritate: „Domnului primar si altor oameni de aici nu le convine ceea ce fac eu. Recunosc, pentru o perioadã de timp nu m-am implicat foarte mult cu bisericile din parohie, am tinut numai slujbele si atât. Nu mã ajutã bãrbatii din satul acesta, cum sã mã implic mai mult? De unul singur, nu pot. În plus, am trecut si prin situatii grele. Dl. Cretu, epitropul, a venit si a luat limbile de la clopot, mi-a spus cã s-a supãrat cã am tras clopotul pentru un spânzurat. Stiti cã persoanele care se spânzurã nu sunt duse în bisericã, însã am considerat cã este crestineste sã trag clopotele pentru acel om, pentru cã el si familia sa au contribuit cu multi bani la constructia bisericii, cu banii pe care i-au fãcut în Italia. De asta s-a supãrat dl. Cretu si a venit si a luat limbile la clopot, a zis cã eu am gresit si cã el a adus acele limbi. Pe urmã, mi-a spus cã vrea sã punã la acele limbi un sistem cu senzori, de asta le-a luat, nu mai înteleg nimic”. L-am întrebat pe preot dacã are vilã în Stefan cel Mare si de ce nu mai vine atât de des prin Poienesti. „Eiii, vilã, este o casã decentã, atâta tot. Eu mã trag din acea zonã. Sotia mea nu a putut fi angajatã aici, iar acum si-a gãsit un post în Stefan cel Mare, copiii mei învatã acolo si sunt mai mult alãturi de ei. Stiti cum e cu faptul cã locurile de bastinã te atrag, asa e cu mine. Ce, domnul primar nu a lucrat la Constanta si putea rãmâne acolo? Ba da, dar l-a tras dorul de comuna lui natalã, asa e si cu mine”. Mai pe scurt, preotul Cretu nu a mai dat prin Poienesti atât de des, pentru cã a avut grijã sã stea alãturi de sotie si de copii, la Stefan cel Mare, fiind prezent doar în zilele de sâmbãtã sau duminicã, dupã cum spun localnicii. „Am vorbit cu Prea-Sfintitul si l-am rugat, dacã vrea sã mã schimbe, sã trimitã un preot tânãr, care poate va reusi sã-i facã pe oamenii de aici sã colaboreze”, a mai spus parohul din Poienesti. La ora programatã pentru sosirea delegatiei din partea Episcopiei, în curtea bisericii erau doar patru bãrbati, care veniserã sã-l apere în fata mai-marilor de la Husi. Ioan Spiridon, paracliser: „Nu vrem sã ne plece pãrintele, nu suntem de acord cu asta. O sã discutãm cu preotii care vin de la Episcopie. De unde oameni care sã vinã la bisericã? Au mai rãmas câtiva bãtrâni în sat, de unde sã scoatã pãrintele bani sã termine lucrãrile la bisericã?”. De altfel, preotul Cretu ne-a spus cã nu s-a mai ocupat de biserica cea mare din Poienesti dintr-un motiv simplu: „Nu am avut nicio firmã, niciun studiu de proiectare, de rezistentã, nimic. Biserica asta s-a construit dupã cum am gândit-o alãturi de oamenii locului. Dacã se întâmplã ceva, nu vreau sã fiu eu rãspunzãtor. Pentru ce sã semnez unele hârtii? Mai bine merg pe calea supunerii, capul plecat sabia nu-l taie”. Sã fie acesta motivul pentru care preotul din Poienesti nu a mai fãcut nimic la bisericã, de mai bine de doi ani? Posibil, desi se poate crede cã sefii Episcopiei i-au cerut sã semneze unele hârtii legate de noua constructie, pe care acesta le-a refuzat. Impresia noastrã a fost cã, în ultimii ani, debusolat de faptul cã la slujbele din capela improvizatã – pe jumãtate dãrâmatã! – nu mai vin enoriasi, preotul Cretu a redus motoarele la maxim, asteptând sã se mute în satul natal, Stefan cel Mare. Pentru a nu fi dat afarã din Bisericã, preotul venea o datã pe sãptãmânã sau atunci când era sunat pentru slujbe de înmormântare.

Au apãrut si emisarii PS Corneliu: protopopul Chirvasã, misteriosul de serviciu din Eparhie

La un moment dat, în fata bisericii din Poienesti a oprit un Logan negru, condus de protopopul Adrian Chirvasã. Din masinã au coborât trei preoti, din care unul avea la gât un aparat de fotografiat. În afara protopopului Chirvasã, am aflat cã emisarul principal al Episcopului a fost preotul Trofin, care a intrat foarte repede în capela improvizatã. Cei patru apãrãtori ai preotului au fost poftiti si ei la discutii. La un moment dat, a apãrut si primarul comunei Poienesti, care a intrat în capelã. Dupã 20 de minute, a iesit primarul, în timp ce restul celor invitati au rãmas la discutii. Nu stim ce s-a discutat în prezenta emisarilor Episcopului, am auzit doar cã, întrebat fiind ce are de gând sã facã pentru bisericile din Poienesti, preotul Cretu a ridicat din umeri si a spus doar cã „M-am îmbolnãvit de ficat, nu am niciun ajutor în comunã, nu mai pot sã fac totul de unul singur”. Când a iesit din capelã si protopopul Chirvasã, l-am întrebat ce decizie vor lua în privinta preotului. „Noi nu am venit aici sã-l schimbãm pe preotul Cretu. Am venit sã anchetãm, sã vedem cum stau treburile. Vom face un proces-verbal de anchetã, pe care îl vom înainta Prea-Sfintitului Episcop, noi nu luãm nicio decizie astãzi, aici”, a spus protopopul de Vaslui. S-au auzit în comunã multe chestii legate de banii care s-au fãcut pentru ridicarea bisericii, multe bârfe, care nu se stie cât adevãr contin. Unii sãteni au spus cã Becali a dat 100 de milioane de lei vechi pentru pictura bisericii, iar banii au dispãrut, altii au povestit despre o sumã de 150 de milioane, care s-ar fi strâns de la sãteni, dar care nu se stie unde a ajuns, altii spun cã donatiile de la bisericã sunt de ordinul miliardelor, fãrã a fi un inventar exact a banilor primiti. Cert este cã, în Poienesti, lucrurile sunt departe de a fi clarificate. Rãmâne de vãzut ce decizie ia Episcopul Corneliu, singurul care poate dezamorsa situatia din comunã.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.