spot_img
spot_imgspot_img
15.6 C
Vaslui
20-mai-2024

Raport exploziv: primarii vasluieni, în vizorul Camerei de Conturi

- Advertisement -

VERIFICÃRI… Pentru anul 2018, conform unui raport al Camerei de Conturi judetene, aprobat la nivelul Curtii de Conturi a României, în urmã cu câteva zile, cele 86 de primãrii si Consiliul Judetean Vaslui, au avut venituri de peste 1,17 miliarde lei, reusind sã cheltuie 1,13 miliarde. Analizând cifrele pe întreg anul 2018, conducerea Camerei de Conturi remarcã faptul cã, de la an la an, s-a înregistrat o crestere atât la venituri la primãrii (fatã de anul 2017 cu 32 milioane lei), dar si la cheltuieli (fatã de anul 2017 cu 50 milioane lei). Raportul constatã, analizând volumului veniturilor si pe cel al cheltuielilor, cã executia bugetarã a anului 2018 s-a încheiat cu excedent bugetar (la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetului, însumând 40 milioane lei, la bugetele institutiilor publice si activitãtilor finantate integral sau partial din venituri proprii însumând 1,6 milioane lei. „Din punct de vedere al sursei de finantare, cea mai importantã componentã a bugetului general centralizat al unitãtilor administrativ-teritoriale o reprezintã bugetele locale, respectiv totalitatea bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si bugetul propriu al judetului”, scrie în raport. Pentru exercitiul bugetar 2018, prevederile definitive ale bugetelor locale pe ansamblul judetului Vaslui au fost realizate în proportie de 74,8% la venituri si de 68,6% la plãtile efectuate din creditele anuale definitiv aprobate. Adicã, multi primari una au spus cã vor face la începutul anului, la încasãri din taxe si impozite locale, si alta au reusit la 31 decembrie, atunci când au tras linie.

În cifre absolute, nerealizãrile administratiei locale vasluiene se ridicã la peste 393 milioane lei la venituri, iar la cheltuieli suma este si mai mare: peste 517 milioane. Per total administratie publicã localã vasluianã, gradul de încasare al veniturilor reprezintã 87,9% din prevederile bugetare initiale si 74,8% din cele definitive. În plus, în structura veniturilor încasate se constatã cã sursele de finantare ale bugetelor locale depind în mare mãsurã de alocãrile de la nivel central sub forma sumelor defalcate din taxa pe valoarea adãugatã, acestea reprezentând 46% din totalul veniturilor (în scãdere fatã de anul 2017 cu 9%)”, constatã Camera de Conturi a judetului Vaslui. Adicã, primarii din judet sunt dependenti aproape în totalitate de bugetul de stat, câtã vreme veniturile din impozite, taxe, contributii si alte vãrsãminte etc., ca aport propriu la resursele bugetare anuale din partea entitãtilor locale, au reprezentat, în anul 2018, doar 9,7% (sub media încasãrii acelorasi categorii de venituri din perioada 2015-2017). La aceste sume, se adaugã cotele si sumele defalcate din impozitul pe venit, sume care reprezintã 4,6% din total venituri.

În 2018, a cam plouat cu bani peste primãriile din judetul Vaslui

„Subventiile au reprezentat 28,2% din totalul veniturilor încasate (în crestere fatã de anul 2017 cu suma de 314 milioane lei). Finantarea, destul de sustinutã încã, de la bugetul de stat, prin asigurarea resurselor financiare necesare bugetelor locale, este explicatã în principal de partajarea sau descentralizarea unor activitãti multiple de la nivel centralizat, în sfera de competentã a autoritãtilor publice locale, pe fondul unei nearmonizãri privind gradul de dezvoltare al acestora, corelat cu predictibilitatea realizãrii unor cheltuieli în conditii de echilibru bugetar. Au existat si unele situatii punctuale, în care se manifestã o preocupare mai redusã a entitãtilor publice locale (prin autoritãtile executive, deliberative si personalul de specialitate) în evaluarea, stabilirea, urmãrirea si încasarea veniturilor proprii, respectiv analizarea cauzelor si implementarea de mãsuri care sã determine cresterea gradului de încasare a creantelor datorate la bugetele locale, ceea ce conduce la o lipsã de performantã a activitãtii privind încasarea veniturilor pe parcursul executiei bugetare”, constatã raportul, fãcut public la finele sãptãmânii trecute. Nu este o noutate ceea ce se scrie acolo. Au fost multe semnale, în ultimii ani, în care primarii nu s-au bãtut deloc pentru a-si încasa impozitele si taxele locale, cerând în schimb bani de la bugetul de stat sau de la bugetul propriu al CJ Vaslui.

Unii primari, dar si conducerea CJ, au fost prinsi cu nereguli în contabilitãti

Abaterile de la legalitate si regularitate au condus, în 2018, la prejudicierea bugetelor unitãtilor administrativ – teritoriale cu suma totalã de aproape 2 milioane lei. Nerespectarea prevederilor legale în angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, a fost o altã mare problemã gãsitã în timpul controalelor realizate de Camera de Conturi a judetului Vaslui. „Principalele constatãri identificate au vizat încãlcãri ale prevederilor legale în buna gestiune a fondurilor publice, cu o multime de cazuri, dupã cum urmeazã: angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor cu asistenta socialã (ajutoare de urgentã/ajutoare pentru încãlzirea locuintei) prin nerespectarea prevederilor legale, valoarea cumulatã a prejudiciului cert estimat pe bazã de esantioane fiind de 3 mii lei, la o singurã primãrie; angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor cu bunuri si servicii achizitionate, prin nerespectarea prevederilor legale (abonamente telefonie mobilã nejustificate prin prisma necesitãtii si convorbiri telefonice/alte achizitii de bunuri si servicii ce nu au legãturã cu activitatea institutiei, etc.), valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate, fiind de 25 mii lei (UATC Berezeni, Gherghesti, Mãlusteni); angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor cu bunuri si servicii achizitionate, fãrã contraprestatie (bunuri si servicii nelivrate), valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate, fiind de 105 mii lei, localizatã la CJ Vaslui si UATC Berezeni, Cretesti, Dodesti, Gherghesti; angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata nelegalã a unor cheltuieli de executare silitã, valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate, fiind de 666 mii lei, localizatã la CJ Vaslui-Directia pentru Asistentã Socialã si Protectie a Copilului Vaslui, UATC Gherghesti, Pãdureni; angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor cu produse alimentare sau nealimentare care nu au legãturã cu obiectul de activitate al entitãtii, fãrã contraprestatie, valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate, fiind de 17 mii lei (UATC: Dodesti, Gherghesti, Lunca Banului, Pochidia); stabilirea eronatã a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor si a altor drepturi acordate functionarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu functii de conducere si a celor care ocupã functii de demnitate publicã inclusiv a obligatiilor fiscale aferente veniturilor din salarii, valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate fiind de 249 mii lei (UATC Ciocani, Cretesti, Dumesti, Gherghesti, Ivãnesti, Pochidia, Lunca Banului, Mãlusteni, Solesti, Stãnilesti); acordarea de avansuri salariale reprezentând indemnizatie de concediu de odihnã, fãrã ca acestea sã fie recuperate sau regularizate, în cadrul fondului de timp disponibil de la nivelul unui an calendaristic, valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate, fiind de 24 mii lei (CJ Vaslui-un ordonator de credite din subordine si UATC Vulturesti)”, scrie în raport. S-a mai constatat cã nu s-au respectat prevederile legale referitoare la parcul auto normat, consumul de carburanti si efectuarea reparatiilor auto, valoarea cumulatã a prejudiciului cert stabilit pe bazã de esantioane auditate fiind de 136 mii lei, la sase primãrii verificate.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.