spot_img
spot_imgspot_img
15.8 C
Vaslui
01-iun.-2024

Confruntare între elevii de la LMK si cei de la “Cuza Vodã” (foto)

- Advertisement -

CONSTRUCTIV… O confruntare a ideilor, a argumentelor atent documentate a avut loc ieri, la Centrul Judetean de Resurse si Asistentã Educationalã Vaslui, acolo unde si-au dat întâlnire douã echipe, una de la Liceul Teoretic “Mihail Kogãlniceanu” Vaslui si una de la Colegiul National “Cuza Vodã” Husi. Provocarea zilei a fost motiunea “Acest parlament ar introduce o orã de educatie pentru sãnãtate în trunchiul comun”. Echipa de la “Kogãlniceanu” a jucat rolul “Guvernului”, care a luptat pentru adoptarea motiunii, iar echipa adversã “opozitia”.

“Dezbaterile sunt mijlocul perfect prin care societatea poate evolua în spiritul tolerantei, al spiritului civic participativ, al inteligentei politice ce transcede în aceastã lume, sunt o poartã cãtre o lume în care nu existã un argument si o situatie fãrã o solutie, o perspectivã absolutã, sunt, fãrã îndoialã, cea mai importantã formã de educatie non-formalã care îi ajutã pe elevii de liceu sã gândeascã si nu sã memoreze, sã argumenteze si nu sã recite, sã analizeze în loc sã accepte. Sunt cea mai bunã pastilã împotriva ignorantei si un mijloc de informare constantã despre cele mai importante evenimente economico-politice din lume”, a spus, în introducere, Mihaela Dumitrita Ciocoiu, inspector de limba si literatura românã, limbi clasice si neogreacã. La aceastã confruntare au participat douã echipe: cea a Liceului Teoretic “Mihail Kogãlniceanu” a fost formatã din Teodora Nemtanu, Maria Costan si Georgiana Asãvoaei, eleve în clasa a XI-a, coordonate de prof. Mihaela Dumitrita Ciocoiu; a doua echipã a fost cea a Colegiului National “Cuza Vodã” din Husi, coordonatã de prof. Carmen Hodea, cei trei membrii fiind Andreea Mãdãlina Ciot si Vlad Petrisor Giurgea, elevi în clasa a X-a si Estera Bejan, elevã în clasa a XI-a. Tinerii au adus argumente si contraargumente matur construite, expuse în discursuri convingãtoare, în asa fel încât sã poatã înclina balanta cãtre punctul de vedere favorit, centrul discutiilor fiind motiunea “Acest parlament ar introduce o orã de educatie pentru sãnãtate în trunchiul comun”. Echipa de la LMK a jucat rolul “Guvernului”, iar echipa adversã “opozitia”.

“Doar 9% dintre români stiu sã acorde primul ajutor”

“Filozofia noastrã de caz este “Mai bine sã previi, decât sã vindeci.” Elevii trebuie sã fie constienti de riscurile actiunii lor, trebuie sã fie constienti de existenta unor boli pe care le pot contacta. Argumentul nostru social este cã introducerea acestei ore în trunchiul comun ar ajuta întreaga populatie a României. Tãri evoluate ca SUA si tãrile nordice au introdus aceastã orã de educatie pentru sãnãtate în trunchiul comun si au aplicat-o devreme, încã din ciclul primar, si obligatoriu. Se poate constata cã în Norvegia si în Suedia 90% din populatie stie sã acorde primul ajutor, iar în Germania 80%. Ei bine, în România, doar 9% din populatie stie sã acorde primul ajutor. Acest lucru poate fi o realã problemã în cazul unor situatii de urgentã, cum a fost cazul celui mai recent incendiu unde tinerii, persoanele prezente nu au fost apte sã acorde primul ajutor. De asemenea, oamenii sunt reticenti fatã de controalele medicale, ei merg la medic abia când nu mai suportã durerile, în general foarte târziu, când boala este deja gravã. Dacã s-ar realiza o educatie pentru sãnãtate încã din scoalã, oamenii ar fi mai constienti de riscuri. În prezent, acest optional de educatie pentru sãnãtate este fãcut în doar 12% din scolile din România, practic ceilalti elevi nu beneficiazã de informatii autorizate si cautã sã se informeze din alte surse, cum ar fi internetul. În argumentul nostru personal am prezentat efectele pe care aceastã orã le poate avea asupra fiecãrui elev în parte. Elevul poate beneficia de informatie autorizatã, corectã, explicatã pe întelesul lui. De asemenea, ar primi rãspunsurile imediate la întrebãrile pe care le-ar putea avea. Ora de educatie pentru sãnãtate poate fi introdusã în trunchiul comun fãrã sã îngreuneze programul elevilor, solutia este introducerea alternativã cu altã disciplinã”, acestea au fost doar câteva dintre argumentele si echipei de la Liceul “Mihail Kogãlniceanu”

“Disciplinã optionalã, cea mai bunã solutie”

Filozofia de caz a echipei de la Colegiul National “Cuza Vodã” a fost “Responsabilitatea individului este un principiu al democratiei.” “În Franta, în urmã cu ceva timp, un profesor a venit la orã cu un filmulet care prezenta informatii despre avorturi. Impactul a fost dezastruos asupra elevilor, care nu erau pregãtiti emotional pentru a vedea asa ceva. (…) Aceastã orã de educatie pentru sãnãtate, introdusã în trunchiul comun, va trebui sã respecte tiparul orelor din trunchiul comun: adicã evaluarea sã se facã în acelasi mod pentru toti elevii, încãrcându-se astfel programul acestora. Ce ne facem cu elevii olimpici si cu cei care participã la multe activitãti extrascolare, programul lor va fi si mai încãrcat. Încã existã culte religioase care gãsesc cã ora de educatie pentru sãnãtate este lezantã pentru normele lor morale. În acest caz s-ar isca niste revolte din partea pãrintilor, care nu vor sã-si lase copiii sã participe la aceste ore. De aceea sustinem sã rãmânã la nivel optional, pentru cã educatia pentru sãnãtate este, pânã la urmã, o optiune. Multi beneficiazã de aceastã educatie în familie, iar persoanele care nu au parte de ea acasã pot afla mai multe în timpul proiectului “Scoala Altfe”. “Scoala Altfel” este un proiect foarte frumos si se pot organiza multe activitãti cu scop educativ din punctul de vedere al sãnãtãtii, pot fi semnate parteneriate cu institutii de specialitate, copiii pot fi dusi la medic sã le explice în ce mod îi poate ajuta educatia pentru sãnãtate”, au sustinut membrii echipei de la “Cuza Vodã”, adicã, opozitia. De asemenea, acestia au mai adus un argument solid, în Anglia, desi ora de educatie pentru sãnãtate este obligatorie, avorturile în rândul adolescentelor sunt mai frecvente decât în Polonia, acolo unde ora de educatie pentru sãnãtate nu este obligatorie.

Echipa câstigãtoare este…

La finalul competitiei, juriul alcãtuit din prof. Mihaela Sârghi, prof. Carmen Hodea si prof. Mihaela Dumitrita Ciocoiu a decis cã, desi ambele echipe au fost la înãltime, cele mai bune argumente au fost aduse de echipa de la “Mihail Kogãlniceanu”. Punctajele obtinute au fost 248 – pentru câstigãtori – la 246. “A fost o plãcere sã jucãm cu ei. Anul trecut am mers noi la Husi, dar am jucat cu altã echipã. Pentru cã sunt Zilele Scolii am hotãrât sã îi invitãm de data aceasta la Vaslui”, au declarat membrii echipei “Mihail Kogãlniceanu”.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.