spot_img
spot_imgspot_img
19.5 C
Vaslui
21-mai-2024

Silitorii UE cu buzunarele goale. Românii muncesc cel mai eficient pentru cei mai puțini bani

- Advertisement -

Fundația Friedrich Ebert împreună cu Syndex România au lansat sâmbătă studiul „Sectorul comerț în România –un bilanț după trei decenii de transformări”. Cel mai important rezultat este că românii muncesc cel mai eficient pentru cei mai puțini bani.

Fundația Friedrich Ebert împreună cu Syndex România au lansat sâmbătă studiul „Sectorul comerț în România –un bilanț după trei decenii de transformări”. Cel mai important rezultat este că românii muncesc cel mai eficient pentru cei mai puțini bani.

Studiul este realizat de Syndex România, autori Ștefan Guga și Marcel Spătari, și oferă o evaluare a situației actuale a sectorului comerț din România și a transformărilor prin care acesta a trecut pe parcursul ultimelor decenii.

Se spune că românii nu au salarii mari pentru că nu sunt productivi. Mai jos, vedeți că salariații români au cea mai mare productivitate a muncii raportată la salarii din întreagă Uniune Europeană. Mai vedeți și care este ponderea remenerarii salariaților în valoarea adăugată în sectorul de retail alimentar, unde piramidă se inversează – dacă la productivitate suntem primii (192%), la salarii suntem ultimii (49%), sub media europeană de 66%.

Muncim cel mai eficient pentru cei mai puțini bani. Și asta în condițiile în care valoarea adăugată în sector a crescut cu 85% între 2012 și 2016 – din nou, cea mai mare creștere din UE.

După 1990, putem identifica cel puțîn trei faze de dezvoltare a sectorului comerț: (1) anii 1990 – prima parte a anilor 2000: perioada de glorie a micului comerț; (2) mijlocul anilor 2000 – sfârșitul anilor 2010: ascensiunea marilor lanțuri multinaționale; (3) sfârșitul anilor 2000 – prezent: dezvoltarea comerțului electronic.

Criză de la sfârșitul anilor 2000 a declanșat ceea ce pare a fi un declin structural al comerțului mic în combinație cu un avans consistent și susținut al comerțului mare, dominat de companiile multinaționale. În ultimii zece ani, doar companiile care au putut beneficia de economii de scară considerabile au reușit să prospere vizibil. Până la criză de la sfârșitul deceniului trecut, dezvoltarea comerțului oferea suficiente oportunități companiilor multinaționale și celor locale, ambele beneficiind de pe urmă creșterii accelerate a cererii de consum într-o perioadă de creștere economică accelerată. După criză situația s-a tranșat însă cât se poate de clar, comerțul mic cu capital autohton pierzând din ce în ce mai mult teren în fața companiilor mari deținute predominant de capitalul străîn, care au atins noi recorduri de vânzări și și-au mărit constant cota de piață. „Industrializarea” comerțului că urmare a dezvoltării operațiunilor de amploare ale companiilor multinaționale a dus la stagnarea ocupării în acest sector; totodată, foarte mulți mici antreprenori individuali și familiali din comerț au dispărut, iar pentru cei rămași supraviețuirea este din ce în ce mai dificilă. …https://evz.ro/silitorii-ue-cu-buzunarele-goale-romanii-muncesc-cel-mai-eficient-pentru-cei-mai-putini-bani.html

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.