spot_img
spot_imgspot_img
21.1 C
Vaslui
19-mai-2024

Repetentia si sãrãcia, principalele cauze ale abandonului scolar în judetul Vaslui

- Advertisement -

STATISTICI… Abandonul scolar în Vaslui este în scãdere fatã de anul trecut. Potrivit unui studiu realizat de Centrul Judetean de Resurse si Asistentã Educationalã (CJRAE) Vaslui, rata abandonului scolar la nivelul judetului este de 1,64% (473 elevi). Cei mai multi elevi care au abdandonat scoala sunt din ciclul liceal (9,37%), iar cei mai putini din ciclul primar (0,52%). Cele mai frecvente cauze generatoare de abandon scolar sunt, potrivit aceleiasi surse, repetentia si sãrãcia. „Rigiditatea ritmurilor de învãtare, programele prea încãrcate, stilurile educationale deficitare, precum si lipsa de motivatie a elevilor, duc la esec scolar si, în final, la abandonarea studiilor. Situatia materialã precarã reprezintã o cauzã des întâlnitã în situatiile de abandon scolar. Disponibilitãtile financiare reduse ale multor familii nu pot sustine scolarizarea si crearea unor conditii necesare studiilor de lungã duratã”, precizeazã autorii studiului.

De asemenea, cauzele de naturã socio-familialã sunt foarte des mentionate: plecarea pãrintilor în strãinãtate, lipsa de implicare a familiei, familia dezorganizatã etc. „O categorie aparte a judetului nostru o reprezintã copiii ai cãror pãrinti au plecat sã lucreze în strãinãtate. Se remarcã faptul cã un procent semnificativ din cazurile de abandon înregistrate se datoreazã acestui fenomen.

O altã cauzã mentionatã de cãtre conducerile unitãtilor scolare o reprezintã lipsa de implicare a familiei în viatã scolarã. Neexistenta unui parteneriat real între familie si scoalã poate duce la situatii de abandon scolar. Pãrintii nu acordã importanta cuvenitã scolii, nu manifestã interes pentru studiile copiilor, nu sunt preocupati de formarea lor socio-profesionalã. Alte cauze regãsite în studiu sunt : influenta grupului de prieteni cu vârste mai mari, fuga de acasã, exploatarea prin muncã, acceptul familiei pentru cãsãtorie, pãstrarea traditiilor si obiceiurilor specifice etniei din care fac parte, delincventa juvenilã etc”, se aratã în raportul Centrului Judetean de Resurse si Asistentã Educationalã Vaslui.

„Se impune crearea unui parteneriat real între scoalã, familie si comunitate”

De asemenea, în finalul studiului se precizeazã faptul cã cei mai multi elevi pãrãsesc scoala în timpul învãtãmântului profesional si liceal, urmând cei din învãtãmântul gimnazial si cel primar. „Riscul cel mai mare de abandon se înregistreazã la trecerea de la învãtãmântul primar la cel gimnazial si de la învãtãmântul gimnazial la cel liceal. Astfel, în clasa a IX-a si a V-a se constatã cea mai ridicatã ratã a abandonului, elevii manifestând dificultãti în a se adapta conditiilor sistemului de învãtãmânt. Acest aspect poate fi motivat de faptul cã trecerea de la un ciclu educational la altul este conditionat de note, acestea fiind un indicator pe baza cãruia elevul considerã dacã are sanse în conturarea unui traseu educational scolar. De asemenea, o ratã mai ridicatã a abandonului regãsim în aceste situatii si ca urmare a conditiilor specifice si dificultãtilor economice si de integrare ridicate de adaptare la un mediu scolar nou, situat în afara comunitãtii de apartenentã. De asemenea, mediul scolar reprezintã un factor al abandonului scolar. Insuccesele scolare repetate, faptul cã elevul nu reuseste sã atingã minimul de performantã, duc la scãderea drasticã a interesului elevului pentru scoala, la demotivare si, în final, la repetentie. Un alt indicator care surprinde relatia cu mediul scolar este gradul în care elevul percepe scoala. Dacã scoala nu este perceputã ca un loc prietenos, dacã nu este un loc care reuseste sã ofere un cadru confortabil, sã stârneascã interesul elevului, atunci se poate ajunge ca singura alternativã a elevului sã fie abandonul scolar. Având în vedere faptul cã aceste cauze care genereazã abandonul scolar sunt multiple, din diferite sfere, se impune crearea unui parteneriat real între scoalã, familie si comunitate, fiecare dintre ei fiind responsabilizat direct. Actiunile partenerilor educationali vor trebui sã vizeze atât stabilirea unor strategii de prevenire a abandonului scolar la elevii aflati în situatie de risc, dar si recuperarea si reintegrarea în sistemul educational al celor aflati deja în situatia de abandon”, se mai precizeazã în raportul Centrului Judetean de Resurse si Asistentã Educationalã Vaslui.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.