spot_imgspot_img
13.6 C
Vaslui
08-mai-2024

Un esec de 10 milioane euro?

- Advertisement -

Marile proiecte de infrastructura ale judetului par a fi blestemate. Dupa ce drumul Iasi-Scinteia-Vaslui s-a impotmolit in contestatii, finantarea fiind aproape pierduta, un iminent pericol a aparut si la drumul spre Iasi-Vladeni-Botosani. Acesta pare a fi in pragul falimentului. Firma care ar trebui sa efectueze lucrarile, Euroconstruct, si-a ridicat intempestiv santierul. Oficialii Agentiei de Dezvoltare Nord-Est au inclus deja proiectul in clasa celor de risc. Constructorul are probleme financiare, insolventa batindu-i la usa, dar ADRNE arata cu degetul si spre conducerea CJ, care nu a stiut sa supravegheze lucrarile. Euroconstruct, firma minune care a explodat financiar odata cu lucrarile facute de Primarie in oras in ultimii ani, a inregistrat acum intirzieri mari si la drumurile nationale care strabat municipiul.

Consiliul Judetean are grave probleme cu unul din proiectele mari: modernizarea DJ282 Iasi – Vladeni – Frumusica (Botosani). Dupa ce proiectul DJ248 Iasi – Vaslui a ajuns la un pas de colaps, CJ este acum tot la un pas sa-l piarda si pe cel de reabilitare a DJ282. SC Euroconstruct Group SRL, firma care a cistigat licitatia pentru executia lucrarilor, se apropie de intrarea in insolventa. Din acest motiv, sefii Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Nord – Est (ADRNE) au introdus cel de-al doilea proiect in categoria celor cu risc ridicat de implementare si cel mai probabil saptamina aceasta vor dispune reluarea licitatiei. Reabilitarea DJ248 Iasi – Vaslui si DJ282 Iasi – Botosani sint doua din cele trei mari proiecte de reabilitare a infrastructurii pentru care CJ a cistigat finantare europeana. Al treilea, DJ208 (judetul Neamt – Mircesti – Pascani – Lespezi – judetul Suceava), este deocamdata in grafic.

Doua comune sub praf

Reporterii „Ziarului de Iasi” au parcurs saptamina trecuta traseul DJ282. Concluzia evidenta este ca Euroconstruct nu a facut decit lucrari minore, iar acestea au fost efectuate doar pe aproape jumatate din drumul care strabate comunele Tiganasi, Vladeni, Sipote si Plugari. Printre lucrari se numara cele de terasamente si cu balast, pe prima portiune efectuindu-se si unele lucrari cu piatra sparta. Lucrarile au inceput la mijlocul lunii martie si au continuat doar pina la inceputul acestei luni. Conform localnicilor, firma a parasit santierul de circa doua saptamini. Ceea ce au lasat in urma este o alta problema. Locuitorii din Tiganasi si Vladeni au protestat in urma cu o luna in legatura cu praful scos de materialele folosite de firma. De altfel, satul Borsa din comuna Vladeni ar putea fi rebotezat Satul Alb, intrucit drumul, masinile, casele si vegetatia sint acoperite cu un strat gros de praf alb. Totodata, cei care strabat aceste comune sint nevoiti sa apeleze la drumuri paralele. Nefiind finalizata lucrarea, actualul drum este mai prost decit era inainte. In comuna Vladeni, de exemplu, soferii de pe ambulanta prefera sa circule pe un drum de pamint din apropiere decit pe cel „modernizat”.

„S-au frezat 15 km si s-au realizat doua poduri si doua podete”

Reprezentantii CJ se feresc sa vorbeasca despre problemele grave pe care le intimpina proiectul. „Fata de graficul de lucrari actualizat, firma mai are termen un an sa finalizeze lucrarile. S-au efectuat plati de patru milioane de lei. Pina in prezent s-au frezat 15 kilometri si s-au realizat doua poduri si doua podete”, a declarat Laura Pastravanu, sefa Directiei de Proiecte Europene din cadrul CJ. Conform propriei declaratii, la sfirsitul saptaminii trecute, Constantin Simirad, presedintele CJ, nu stia ca Euroconstruct a parasit santierul. Acesta a declarat ca, in aceste conditii, exista pericolul ca CJ sa fie nevoit sa reia licitatia. „Daca firma a plecat de pe acel drum, isi asuma un mare risc. Daca nu se face lucrarea din vina constructorului, va suporta costul intregii lucrari. Stiu ca au probleme financiare, dar asta nu e treaba mea. Daca pleaca, scoatem din nou la licitatie proiectul. In toata tara se intimpla acest lucru. Au calculat preturile de cinci ani, cind a fost facut proiectul, iar acum preturile sint mai mari. Au solicitat o suplimentare de fonduri. Noi nu putem rezilia contractul pentru ca ei pot spune ca termina proiectul in termenul stabilit. Nu am pe ce baza sa il reziliez”, a declarat Constantin Simirad, presedintele CJ.

Conform reprezentantilor acestei institutii, suma solicitata de Euroconstruct ar fi egala cu diferenta dintre suma prevazuta initial pentru executia lucrarilor si oferta financiara a firmei cistigatoare. Prevederea bugetara a fost de 58,7 milioane de lei, fara TVA, oferta cistigatoare fiind de 46,7 milioane de lei, fara TVA, ceea ce inseamna ca firma a solicitat CJ aproximativ 12 milioane de lei. Lungimea drumului care ar trebui reabilitat este de aproximativ 38 kilometri, lucrarea avind ca termen final de executie luna octombrie a anului viitor.

„Proiectul a fost gestionat prost de CJ”

Sefii ADRNE sustin ca in citeva zile se va lua decizia organizarii unei noi licitatii. „Sint probleme la DJ282. Am primit o adresa de la CJ in legatura cu situatia de acolo. O vom analiza la inceputul saptaminii viitoare (acestei saptamini – n.r.). Vom discuta si cu cei de la Ministerul Dezvoltarii. Este o problema cam dificila. Se pare ca firma a intrat in insolventa. Toti banii pe care i-am da catre firma s-ar duce in alta parte. Ori vom face o noua licitatie, ori vom rezilia contractul. Daca era la prima experienta de acest gen, CJ putea scapa poate mai ieftin. Din pacate, proiectul a fost gestionat prost si din cauza managementului celor de la CJ. Eu, de la Piatra Neamt, am sesizat ca sint probleme. Cred ca vom relua licitatia, pentru ca nimeni nu vrea raul proiectului”, a declarat Gheorghe Harja, directorul Organismului Intermediar pentru Programul Operational Regional din cadrul ADRNE.

Primele probleme la acest proiect au aparut mai demult. In august, reprezentantii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) au anuntat ca proiectul de modernizare a DJ282 Iasi – judetul Botosani risca sa sufere o corectie de 5% din valoarea contractului de lucrari. Acestia reclamau o „suspiciune de neregula” in privinta modului in care CJ a analizat scrisoarea bancara a unuia dintre participantii la licitatie. „De circa doua luni nu s-au mai efectuat plati. Au fost oprite pentru a fi efectuat controlul de la minister. Cu siguranta vor fi niste intirzieri la toate proiectele care au suferit corectii. Dar, de regula, proiectele se opresc din cauza ca beneficiarii duc lipsa de lichiditati. Daca CJ ar avea bani sa plateasca in continuare, atunci numai o singura transa ar fi cu probleme. Referitor la acest proiect, in primele luni cei de la firma au venit sa deconteze numai cite un milion de lei pe luna, iar in ultimele luni erau programate decontari de pina la 20 milioane de lei lunar. Am vazut ca sint probleme si am introdus proiectul intr-o alta categorie de risc”, a mai declarat Gheorghe Harja.

„Nu este nimeni la firma. Eu sint cea care da cu matura”

Problemele pe care le are Euroconstruct au fost semnalate si de reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP). Desi societatea cistigase mai multe licitatii pentru executia unor lucrari la obiective ale DRDP aflate pe raza municipiului Iasi, firma nu a putut sa le finalizeze pe toate. Astfel, pe DN28, Euroconstruct a finalizat lucrarile dintre Gara si Podul de Piatra si cea dintre strada Sf. Ioan si limita intravilanului municipiului (Tomesti). Tronsonul dintre bulevardul Nicolae Iorga (Bazar) si Calea Chisinaului este finalizat doar in proportie de 24%. Termenul de finalizare a lucrarii este 21 noiembrie. Situatia e si mai rea pe DN24. Lucrarile la bulevardul Socola (Pasarela Bucium) au fost finalizate doar in proportie de 15%, iar portiunea dintre intersectia Bucsinescu si CET de doar 45%. In acest caz, societatea trebuia sa predea lucrarea pe 15 august.

„Pentru aceste ultime doua lucrari se calculeaza penalizari de 0,05% pe zi din restul sumei corespunzatoare pentru lucrarile neefectuate. E drept, si noi am avut datorii la ei, dar le-am achitat in urma cu circa doua saptamini. Ei si-au achitat creditele la Banca Carpatica si urmau sa faca demersuri pentru a lua o noua linie de credit. Din ce am inteles, banca nu le-a aprobat cererea. La inceputul saptaminii viitoare (acestei saptamini – n.r.) vom avea o discutie cu ei. Vom incerca sa gasim o solutie, ma refer aici la subcontractare. Daca nu se poate, vom rezilia contractul”, a declarat Dan Pila, directorul DRDP Iasi. Lucrarile cistigate de Euroconstruct pe cele doua drumuri nationale aveau o valoare de 8,4 milioane de lei, valoarea lucrarilor care mai sint de efectuat fiind de circa 2,2 milioane de lei.

Reprezentantii companiei iesene nu au fost de gasit. In ciuda insistentelor apeluri catre Constantin Pricop, patronul firmei, si catre Florin Bulea, directorul tehnic al acesteia, nici unul dintre acestia nu a putut fi contactat pentru a da detalii despre situatia in care se afla Euroconstruct. La unul din cele doua numere de telefon fix a raspuns vineri dupa-amiaza o femeie. „Nu aveti cu cine discuta. Nu este nimeni la firma. Eu sint cea care da cu matura”, a declarat aceasta.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.