spot_img
spot_imgspot_img
15.1 C
Vaslui
16-mai-2024

“Luptă de gherilă” în Consiliul Local, pe Creșa cea nouă: două unități de învățământ diferite și-au dorit să o administreze!

- Advertisement -
DORITĂ… Creșa de pe strada Dimitrie Bolintineanu a fost disputată de două unități de învățământ: Grădinița cu Program Prelungit nr. 17 și Școala Gimnazială Nr. 2 “Dimitrie Cantemir”.

DISCUȚII… Dezbatere amplă ieri, 27 iulie, în ședința ordinară de Consiliu Local (CL) pe seama creșei noi de pe strada Dimitrie Bolintineanu. Nu doar Grădinița cu Program Prelungit nr. 17 și-a dorit să o aibă în structură, ci și Școala Gimnazială Nr. 2 “Dimitrie Cantemir”, în structura căreia se află și o grădiniță. Profesoara Elena Ungureanu, membru în Consiliul de Administrație și director delegat pentru perioada 24 iulie – 4 august, a venit în ședință cu un memoriu în care a prezentat mai multe argumente pentru care creșa ar trebui să intre în structura Școlii nr. 2, printre care și argumentul potrivit căruia “se află în circumscripția școlii noastre, pe strada Dimitrie Bolintineanu, la o distanță de 300 metri de Grădinița cu Program Prelungit nr. 6, structură a noastră”. “În momentul de față, școala îndeplinește condițiile de instituție cu personalitate juridică, însă dacă arondarea creșei va merge la o altă grădiniță, ar putea să schimbe situația în perspectivă, pentru că, conform legislației în vigoare, se aplică legea continuității și copiii care merg la o anumită creșă sunt automat înscriși la grădinița de care aparține creșa. Nu este deontologic ca antepreșcolarii noștri să fie înmatriculați la o distanță considerabilă față de creșă, iar doamnele educatoare de la grădiniță pe parcurs să nu aibă efective complete de preșcolari”, a explicat conducerea școlii în memoriu. Prezentarea memoriului în ședință nu a fost pe placul inspectorului general școlar adjunct al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Vaslui, care a spus că nu se aștepta să asiste la o dezbatere pe seama proiectului de hotărâre privind arondarea creșei. Acesta i-a atenționat pe consilieri că, dacă vor ține cont de memoriu, “putem să ne așteptăm în viitor la o avalanșă de asemenea memorii și nu știu dacă o să le puteți face față”. Astfel, “trebuie să ne limităm la colaborarea dintre Inspectoratul Școlar și Consiliul Local, că așa este firesc și legal”, a mai spus adjunctul ISJ, Andrei Huiban. Atât le-a trebuit consilierilor locali să audă, că unii dintre ei nici nu au mai ținut cont că acesta este consilier PSD în Bârlad: “Nu vreau să vă jignesc, dar cred că știți că nu am lucrat la întreținerea spațiilor verzi și cred că știu să fac diferența între argumentele dumneavoastră și ceea ce aș fi vrut eu să aud. (…) Cu tot respectul cuvenit, dacă v-am cerut o propunere, asta nu înseamnă că decizia trebuie să fie neapărat aceea pe care ați luat-o dumneavoastră”, i-a răspuns consilierul PSD Sorin Popoiu. Deși consilierii au căzut de comun acord că noua creșă putea să ajungă și în structura Școlii nr. 2, aceștia au votat arondarea ei către Grădinița cu Program Prelungit nr. 17, motivându-și decizia că memoriul nu a fost luat în considerare la redactarea proiectului de hotărâre, iar obiectivul de investiții trebuie să fie dat cât mai repede în folosință.

Grădinița de pe strada Dimitrie Bolintineanu este o construcție nouă, modernă și funcțională, finalizată de curând în cadrul unui proiect finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Creșa are o capacitate de 72 de locuri și beneficiază de toate condițiile de îngrijire a copiilor de până la vârsta de trei ani. Pentru a se putea da drumul la înscrieri, Consiliul Local Vaslui trebuia să transmită obiectivul de investiții din administrarea sa în cea a unei unități de învățământ cu personalitate juridică. Aparatul de specialitate a cerut Inspectoratului Școlar Județean să îi spună care ar fi cea mai potrivită unitate de învățământ să preia creșa, iar ISJ-ul i-a răspuns: Grădinița cu Program Prelungit Nr. 17. O altă unitate de învățământ, mult mai aproape de creșă, și-a dorit să preia administrarea, însă nu a fost luată în considerare. Este vorba despre Școala Gimnazială “Dimitrie Cantemir”, în structura căreia se află și o grădiniță. Conducerea unității de învățământ a prezentat ieri, în ședință, un memoriu pe care îl redăm în rândurile următoare: “Vreau să vă spun încă de la început că Școala Gimnazială “Dimitrie Cantemir” are ca structură Grădinița cu Program Prelungit nr. 6. Un prim argument este următorul: creșa 13 Decembrie se află în circumscripția școlii noastre, pe strada Dimitrie Bolintineanu, la o distanță de 300 metri de Grădinița cu Program Prelungit nr. 6, structură a noastră. Al doilea argument vizează interesul suprem al copilului, conform Constituției și ne referim aici, în primul rând, la copiii din circumscripția noastră. Al treilea argument: îndeplinim condițiile stipulate de lege și am venit cu Metodologia din 27 aprilie 2022 de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară: la capitolul I, lit b) se precizează: “creșe arondate unei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, care are în componență un nivel preșcolar”. Deci, dacă această creșă ne-ar fi dată nouă, am îndeplini condițiile stipulate de lege. Un alt argument: părinții care au copii la școala noastră sau la grădiniță au și copii de vârstă preșcolară, ei vin automat la secretariatul școlii noastre și suntem întrebați dacă creșa este a noastră, pentru că vor să-și înscrie copiii acolo. Personal mi s-a întâmplat acest lucru. Nu ar fi onest față de acești părinți să îi trimitem la o altă grădiniță decât cea din apropierea domiciliului lor. În momentul de față, școala îndeplinește condițiile de instituție cu personalitate juridică, însă dacă arondarea creșei va merge la o altă grădiniță, ar putea să schimbe situația în perspectivă, pentru că, conform legislației în vigoare, se aplică legea continuității și copiii care merg la o anumită creșă sunt automat înscriși la grădinița de care aparține creșa. Nu este deontologic ca antepreșcolarii noștri să fie înmatriculați la o distanță considerabilă față de creșă, iar doamnele educatoare de la grădiniță pe parcurs să nu aibă efective complete de preșcolari. Această situație conduce la riscul de pierde a personalității juridice a unității noastre, la restrângerea unor cadre diactice din grădiniță și, în timp, va afecta și școala. Un alt argument, s-ar putea face economii la bugetul local prin normarea unui singur departament – secretariat, contabilitate, director și prin întregirea normei administratorului de patrimoniu. În fiecare toamnă există probleme la încadrarea în buget, dar în cazul școlii noastre ele se datorează faptului că peste 85% dintre profesori suntem cu gradul I, cu vechime de peste 25 ani și cu gradație de merit. Grădinița are program prelungit și, prin urmare, pentru o grupă de preșcolari se plătesc două norme de educatoare, iar suma dată per capita nu asigură aceste cheltuieli, dar tocmai pentru că este grădinița cu program prelungit este căutată de către părinți și vine în sprijinul părinților care lucrează. Însă aceste probleme s-ar putea estompa prin arondarea creșei către unitatea noastră de învățământ. Un alt argument, școala noastră este o școală incluzivă începând din anul 2005, școlarizând atât la grădiniță, cât și la școală un număr semnificativ de copii cu CES. Menționez că avem profesor de sprijin, profesor logoped, consilier școlar, care își aduc tot sprijinul în educarea acestor copii, specialiștii noștri sunt deja normați și nu ar mai fi cazul de alte cheltuieli suplimentare. Școala noastră este o școală cu tradiție, certificată prin evaluarea ARACIP în octombrie 2019, cu calificativul “foarte bine” la toți cei 24 de indicatori”, a spus profesoara Elena Ungureanu, membru în Consiliul de Administrație și director delegat pentru perioada 24 iulie – 4 august

Adjunctul ISJ: “nu mă așteptam să fie aici un debate (n.r. – dezbatere) de argumente și contraargumente”

Inspectorul adjunct al ISJ s-a arătat deranjat de faptul că aleșii locali au permis transformarea ședinței într-o dezbatere și le-a atras atenția că sunt pe cale de a crea un precedent: “eu nu mă așteptam să fie aici un debate (n.r. – dezbatere) de argumente și contraargumente, având în vedere că această problematică presupune o colaborare între două instituții, nu mai multe, și anume aceea a Consiliului Local, care este forul deliberativ și acela al Inspectoratului Școlar Județean, care asigură avizul conform. Eu înțeleg că trebuie să vină și un memoriu din partea oricărei alte instituții școlare interesate, ca să i se arondeze această creșă, dar cred că putem să ne așteptăm în viitor la o avalanșă de asemenea memorii și nu știu dacă o să le puteți face față. Iată că avem deja un precedent și ne confruntăm astăzi cu un memoriu foarte frumos scris, cu simțire și cu suflet, dar cred că trebuie să ne limităm la colaborarea dintre Inspectoratul Școlar și Consiliul Local, că așa este firesc și legal. Trebuie să insistăm asupra acestui aspect și asupra bunei colaborări care trebuie să existe în continuare, așa cum a fost și până acum între Consiliul Local și Inspectoratul Școlar. Ați înaintat o adresă, ceea ce mi s-a părut un lucru excelent, ne-ați cerut un punct de vedere referitor la acest proiect de hotărâre în perspectivă, punctul nostru de vedere referitor la ce veți face cu creșa. În răspunsul nostru am specificat că am ales Grădinița Nr. 17 din mai multe considerente, le-am enumerat foarte pe scurt, dar, evident, putem să le și detaliem: tipologia personalului este similară – vorbim despre o grădiniță și o creșă, iar când ne referim la personalul didactic, ne referim la educator sau educator puericultor. Cu alte cuvinte, cred că putem să gestionăm mai eficient două instituții foarte asemănătoare și nu trei instituții, care presupun nivele de intervenție școlară extrem de diferite. Să ne gândim la ce înseamnă să acționezi într-un gimnaziu, mai puțin în învățământul primar, dar mai ales clasele V-VIII, ce înseamnă să intervii din punct de vedere școlar la nivelul unei grădinițe și ce înseamnă să intervii la nivelul unei creșe. În domeniul acesta, al educației pretimpurii, bâjbâim încă în întuneric, nu există niște reguli pedagogice universal valabile, care să ne permită nouă, unei structuri gimnaziale sau liceale, să putem să intervenim cu succes, să ne putem permite să luăm decizii manageriale de succes în ceea ce privește bunul mers al lucrurilor într-o creșă sau eventual într-o grădiniță. Trebuie să ținem cont de aceste aspecte care sunt foarte importante și cred că apropierea aceasta între cele două nivele – cel de creșă, de puericultură, și cel de grădiniță – pot să colaboreze mult mai eficient. Aș putea să mai spun ceva. Consiliul de Administrație este cel care conduce unitatea de învățământ, trebuie să fie votat în Consiliul Profesoral al unității de învățământ. O unitate de învățământ alcătuită din trei structuri diferite – creșă, grădiniță și învățământ gimnazial – este mai greu să fie reprezentativă pentru toate cele trei interese, care uneori s-ar putea să fie divergente și care să nu se regăsească la nivelul forului de conducere, adică în Consiliul de Administrație. Dacă am avea doar două structuri – creșă și grădiniță – am avea de-a face cu un Consiliu de Administrație mai apropiat de nivelele și de interesele celor implicați în aceste două instituții. Așadar, considerăm că pentru ca un învățământ de calitate să aibă o bază temeinică, trebuie să arondăm creșa Grădiniței nr. 17. Trebuie să invocăm și niște precedente pe care dumneavoastră le-ați pus în operă și vă felicităm pentru asta. Și alte creșe pe care le-ați finanțat și le-ați adus la lumină în învățământul vasluian au fost arondate către grădinițe și nu cred că există sincope, dimpotrivă, cred că lucrurile funcționează într-o manieră mai mult decât satisfăcătoare”, a spus adjunctul ISJ.

Viceprimarul Mîndru, către adjunctul ISJ: “nu sunt de acord cu dumneavoastră, nu avem cum să nu luăm în calcul și memoriul conducerii Școlii nr. 2”

Cătălin Mîndru

Viceprimarul Cătălin Mîndru l-a contrazis pe Andrei Huiban și i-a explicat că relațiile interinstituționale nu sunt mai presus de relațiile cu cetățenii din afara lor: “din păcate, încep prin a vă spune că nu sunt de acord cu ceea ce ați spus dumneavoastră, cum că relația dintre Inspectoratul Școlar și Consiliul Local trebuie să fie una exhaustivă, adică să nu mai conteze ceea ce spun cetățenii de pe lângă această relație. Nu mai devreme de primul punct de pe ordinea de zi, s-a demonstrat acest lucru, când cetățeanul de la Bazar a cerut relocare pentru situația lor, o parte a Consiliului Local a votat așa cum au cerut cetățenii respectivi. Luăm în calcul și relațiile instituționale, dar luăm în calcul și dorințele cetățenilor prezenți în sală sau nu. Prin urmare, nu avem cum să nu luăm în calcul și memoriul conducerii Școlii nr. 2. Eu am avut un motiv de nemulțumire pentru faptul că nu s-a făcut referire deloc la acest memoriu venit în instituția noastră pentru ședință, un memoriu corect, o școală care își dorește această creșă, a expus argumente corecte și firești. Din păcate, noi suntem acum obligați să ne pronunțăm pe materialul de ședință primit. Intenția noastră este ca acest obiectiv (n.r creșa) să ajungă cât mai repede în utilizarea vasluienilor. Prin urmare, dacă ar fi fost introdus în materialele de ședință și memoriul dumneavoastră, ca să putem face o alegere, pe mine m-ați convins. De partea cealaltă, de la Grădinița nr. 17 nu cred că este nimeni în sală, ca să își susțină această decizie. S-ar putea să ne trezim în situația să nu-și dorească. Spuneați că administrarea creșei este mai potrivită pentru conducerea unei grădinițe și nepotrivită, dacă conducerea aceasta este de nivel gimnazial, dar să nu uităm că Legea Educației Naționale prevede și administrarea și înființarea consorțiilor școlare, care înseamnă o gamă variată de niveluri școlare, inclusiv liceu. Închei prin a spune că vom lua o decizie astfel încât obiectivul să ajungă cât mai repede în utilizarea vasluienilor”, a spus viceprimarul Mîndru.

Lucru mai rar întâlnit în CL: Sorin Popoiu, de partea viceprimarului Mîndru

Sorin Popoiu

Și consilierul Sorin Popoiu l-a contrazis pe adjunctul ISJ, ba mai mult, acesta s-a arătat deranjat de modul în care a pus problema: “domnule inspector general, v-am ascultat cu foarte mare atenție și chiar speranță. Am apreciat în mod deosebit lecția pe care ne-ați dat-o, dar eu nu asta așteptam. Nu vreau să vă jignesc, dar cred că știți că nu am lucrat la întreținerea spațiilor verzi și cred că știu să fac diferența între argumentele dumneavoastră și ceea ce aș fi vrut eu să aud. Ideea este că domnul Mîndru a avut perfectă dreptate, trebuie să existe o colaboare între Consiliul Local și oricare altă instituție, inclusiv Inspectoratul Școlar, dar asta nu înseamnă că… Eu am crezut că am terminat cu “Înalta Poartă” acum nu știu câte sute de ani. Cu tot respectul cuvenit, dacă v-am cerut o propunere, asta nu înseamnă că decizia trebuie să fie neapărat aceea pe care ați luat-o dumneavoastră. Ar fi bine și mi-aș dori să cred că știți asta. Din păcate, materialele de ședință au fost întocmite în sensul propus de Inspectoratul Școlar, probabil că și de data aceasta va trebui să procedăm în consecință, dar asta nu înseamnă că suntem și mulțumiți de decizia care, poate, ar fi trebuit să fie luată”, a spus Sorin Popoiu.

Inspectorul adjunct al ISJ, către colegul său de partid: “dacă dumneavoastră citiți printre rânduri, cred că citiți printre rândurile greșite”

Andrei Huiban

În replică, adjunctul ISJ i-a spus consilierului Popoiu că nu a înțeles la ce se referea și că, dacă citește printre rânduri, citește greșit: “Nu cred că am lăsat de înțeles că Inspectoratul Școlar ar fi “Înalta Poartă” sau scunda poartă, nu am folosit asemenea expresii. Am spus doar că în acest proces prin care se ia o decizie legată de destinația acestui obiectiv investițional și de educație există o colaborare interinstituțională, Școala nr. 2 sau Școala nr. 8 nu au de-a face să interfereze din punct de vedere juridic. Atât am spus, nu am spus altceva. Dacă dumneavoastră citiți printre rânduri, cred că citiți printre rândurile greșite pe care nu mi le asum. Nu e vorba că vă învăț eu pe dumneavoastră să citiți, e vorba doar că eu îmi asum ceea ce am spus în mod explicit și atât am spus, nimic mai mult. În legătură cu memoriul colegilor, pe care îi stimez foarte mult, trebuie să spun că suferă de o inadvertență, atunci când se referă la lege sau la metodologia de atribuire a creșelor către diferitele instituții de educație uită să menționeze că primul criteriu de atribuire a creșei se referă la arondarea creșei către o grădiniță cu program prelungit. Este punctul a), nu punctul b), domnule profesor! Grădinița nr. 6 nu are personalitate juridică”, a explicat inspectorul adjunct al ISJ Vaslui. În cele din urmă, proiectul de hotărâre privind transmiterea creșei din administrarea Consiliului Local în administrarea Grădiniței cu Program Prelungit nr. 17 a fost adoptată cu 22 de voturi “pentru”.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

4 COMENTARII

  1. Viceprimarul Mindru a avut cel mai onest punct de vedere, apreciind acțiunea colectivului de profesori de la Scoala 2 prin memoriul depus. Am ascultat-o pe reprezentanta școlii, argumentând pertinent solicitarea si dovedind adevărate calități si valori specifice unui dascăl. Întrebarea care îmi vine in minte e de ce memoriul acesta nu s-a aflat in materialul de ședința, de ce doar recomandarea inspectoratului a avut aceasta șansa? Facem politica de la creșă?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.